Progress i databransjen har gjort 32 bit arkitektur obsolescent . Nye 64 bits prosessorer kan adressere opptil 16 exabytes minne , omtrent 16 milliarder gigabyte , sammenlignet med 4 GB for 32-bits prosessorer . Denne nye 64 bit arkitektur gir økt ytelse generelt, selv om spesifikke ytelsen øker er mest merkbar i spill og visse typer programmer. Økt Minne
Sixty - fire bits prosessorer er i stand til å ta opp langt mer minne enn sine 32 bits kolleger. Minne , eller RAM er ett av de viktigste delene av en datamaskin . Fordi RAM er mye raskere enn en harddisk ( 60000 ganger ) dette er der prosessoren lagrer resultatene av midlertidige beregninger som må manipuleres raskt. Derfor er RAM også en av de viktigste faktorene for databehandling "speed ". Legge til RAM er en av de mest kostnadseffektive måter å øke hastigheten på en datamaskin .
Flere prosessorkjerner
Sixty - fire bits arkitektur gjør det mer praktisk å sette mer enn én prosessorkjerne på en enkelt brikke . Mens antallet prosessorer på en brikke ikke er teknisk begrenset av mengden av potensiell RAM i en datamaskin , er mengden av RAM i en datamaskin en praktisk begrensning . Hvis en prosessorkjerne ikke har noen RAM som kan brukes , er det ubrukelig i praksis .
Bedre Games
spill produsenter nytte av 64 bit arkitektur bli utbredt. Å ha rikelig mengder RAM å jobbe med, spillutviklere kan kreve mye mer fra datamaskiner og kan lage spill med mer detaljerte teksturer , verdener og karakterer . Mengden av tilgjengelig RAM avgjør en datamaskins gjengivelse .
Økt Application Performance
På grunn av økningen i RAM , mange programmer får en betydelig ytelsesforbedring fra å kjøres på 64 bit arkitektur. Dette gjelder bare gjelder for programmer som er laget for å kjøres på en 64 bit arkitektur. Applikasjoner utviklet for å kjøres på en 32 bits arkitektur kan eller ikke kan oppleve en økning i ytelse .