The Radeon 9550 er en eldre modell av skjermkort gitt ut i april 2004 . Dette kortet er bare kompatibel med hovedkort med et AGP 8x grafikk grensesnitt, som gjør det uforenlig med de fleste moderne datamaskiner . Radeon 9550 er tilgjengelig i tre størrelser minne inkludert 64 , 128 og 256 megabyte . Budsjettet versjon av dette kortet - den 9550 SE - gir de samme funksjonene med mindre ytelse , ved hjelp av en mindre minne buss. Minneoversikt
128 MB -versjonen av Radeon 9550 bruker DDR minne som standard med en 128 -bit minnebuss . Denne bussen overfører data mellom kortets Graphics Processing Unit og video-RAM og har en direkte innvirkning på den generelle ytelsen. Aksjen minne klokke for 9550 er 200 MHz med en effektiv minne klokkehastighet på 400 MHz . Den minnebåndbredde av dette kortet gjør det mulig å behandle 6,4 GB per sekund av data .
Processing
Radeon 9550 er basert på RV350 GPU . Aksjen konfigurasjonen av denne prosessoren har en kjerne klokkefrekvens spenning på 250 MHz . Over klokket versjoner av 128 MB Radeon 9550 er også tilgjengelig med kjerne klokke hastigheter opptil 550 MHz . Tekstur prosessering på dette kortet gjøres ved hjelp av fire fragment rørledninger , to vertex rørledninger, fire tekstur -enheter og fire raster operatører. Disse elementene av grafikkprosessoren tillate dette kortet til å behandle pixel shader operasjoner på frekvensen av 1000 Moperations per sekund . Den 9550 gjengir strukturerte og ikke- strukturert piksler på skjermen med en hastighet på 1000 MTexels og 1000 MPixels per sekund . Det er også i stand til å prosessere video geometri ved 125 MVertices per sekund .
Kompatibilitet
Radeon 9550 gir støtte for flere typer programmeringsgrensesnitt . APIer brukes av programvare programmerere å utnytte en rekke grafikk behandling og gjengivelse funksjoner . Bestemte typer av APIer som støttes av et skjermkort indikerer nivået av grafikk funksjoner det kan støtte. Radeon 9550 bruker eldre APIer som støttes av Windows XP . Disse inkluderer DirectX9.0 , OpenGL 2.0, Pixel Shader 2.0 og Vertex Shader 2.0. Spill som og andre programmer som krever mer moderne APIer vil ikke kjøre på dette kortet .
Output
9550 gir flere grunnleggende typer video -utgang , men ikke støtte for nyere videoutgang standarder . Standard skjermporter tilgjengelig for dette kortet inkluderer analog VGA og digital video Grensesnittutganger i tillegg til en analog S - Video-utgang . Den 128 MB -versjonen av dette kortet er også tilgjengelig i en VIVO utgave som gir støtte for utvidet video-inngang og utgang evner å bruke en VIVO skjermkort .