8800 GTS og 8800 GT er eldre modell skjermkort utgitt i 2006 og 2007 . Disse kortene er laget for video spill og andre grafikkintensive programmer . Den nyere 8800 GT gir en klar fordel over de 8800 GTS i ytelse , hovedsakelig på grunn av en oppgradert grafikk bearbeiding enhet og grafikk grensesnitt. 8800 GT er også tilgjengelig i et bredere utvalg av minnekonfigurasjoner opp til maksimalt to GB videominne . GPU
8800 GT er basert på G92 graphics processing unit mens 8800 GTS er basert på G80 GPU . Den G80 har en kjerne klokkehastighet på 500 MHz og en shader klokke hastighet på 1200 MHz . Den G92 -prosessor har en raskere kjerne klokkehastighet på 600 MHz med en 1500 MHz shader clock . Forskjellen i klokkehastighet mellom disse to GPUer produserer en tilsvarende forskjell i ytelse . De 8800 GTS preforms 230400000000 flyttall operasjoner per sekund , mens 8800 GT utfører 336 GFLOPS per sekund.
Memory
8800 GT og GTS bruker GDDR3 -minne . De eldre GTS bruker en 320 -bit minnebuss , mens GT bruker en 256 -bit minnebuss . Denne forskjellen i buss bredde gir de eldre GTS med en fordel i minnebåndbredde . Den har en overføringshastighet på 64 GB per sekund i forhold til GT , som har et minne båndbredde på 57,6 N pr sekund. Imidlertid gir GT brukere med raskere minne klokkehastighet skåret på 900 MHz med en effektiv rente på 1800 MHz . Minnet brukes på GTS klokker inn på 800 MHz med en 1600 MHz effektiv dataoverføringshastighet .
Hardware
tekstur behandling evner av GT overstiger de av GTS i flere henseender . GT gir 112 shader- prosessorer , mens GTS bare bruker 96 . GT benytter også 56 tekstur -enheter sammenlignet med 24 tilgjengelige på GTS . GTS overstiger antallet av raster blir betjent på motparten, og gir operatører 20 i forhold til de 16 tilgjengelige på GT . Minnet konfigurasjoner tilgjengelig for GT 256 inkluderer , 512 , 1024 og 2048 , MB mens GTS er begrenset til 320 , 512 og 640 MB konfigurasjoner .
Resultatutvikling
GT -modellen av 8800 -serien har en pixel fylle rate 9600 MPixels per sekund , mens GTS -modellen har en pixel fylle rate på 10.000 MPixels per sekund . GT gir en dramatisk raskere tekstur fylle rate på 33.600 MTexels per sekund i forhold til 12.000 MTexels per sekund på de GTS .
Kompatibilitet
Siden disse kortene ble produsert innenfor en år av hverandre , de er kompatible med samme programmeringsgrensesnitt . Begge kortene er kompatible med DirectX10.0 og OpenGL 2.1 APIer . Både GT og GTS er kompatible med mutli - GPU SLI konfigurasjoner , men de støtter forskjellige grafikkort interface standarder . Mens GT støtter den nyere PCI Express 2.0 x16 inteface , er de eldre GTS bare kompatibel med første generasjon PCI Express x16 grensesnitt.