I 2003 ga ATI Radeon 9800 grafikkort. 9800 ga forbrukerne muligheten til å spille grafikkintensive spill. Den hadde en innebygd vifte enhet som holder kortet kjølig under drift , slik at du kan behandle mer krevende grafikk raskere . ATIs Radeon 9800 var ganske vanskelig å finne da det ble utgitt på grunn av sin popularitet . Processing
Radeon 9800 hadde 128 MB ombord DDR SDRAM . Dette gjorde at Radeon 9800 å ha en hastighet på ca 325MHz åpner for raskere behandling av informasjon. En kjølevifte ble lagt til i 9800 og 9800 Pro -serien som sterkt redusert oppvarming problemer av tidligere grafikkort.
Egenskaper
ATI lagt til et nytt F- buffer og en forbedret Z - cache til Radeon 9800 . F - buffer gir større lagring av piksler , noe som reduserer minneforbruket og tiden det tar å gjengi disse piksler . Dette gjorde at behandlingen av mer komplekse skyggeeffekter uten bekymringer av hardware støtte , fordi 9800 kunne behandle et beløp av instruksjoner. Z- cache tillatt høyere ytelse av sjablong buffere , som begrenser området rendering. Hovedsakelig , bedre på Z - cache tillot 9800 for å behandle skygger mer effektivt.
Video
Radeon 9800 inkluderte en DVI (Digital Video Interface) til VGA ( video Graphics Array ) adapter, S - video og kompositt -kabler . Det støttet en oppløsning på 2048 x 1536 og en 24 - bits fargeoppløsning . To grafikk rendering programmer som støttes av 9800 er DirectX og OpenGL .
Memory
ATI har forbedret sine tidligere modeller og forbedret minne kontrolleren av Radeon 9800 . Dette gir 9800 grafikkort bedre effektivitet når mer båndbredde blir brukt . 9800 kan integrere pixel shaders med video og la FULLSTREAM video de- blokkering. Det gir også mulighet for 128 -bit, 64- bit, og 32 -bit per piksel formater.