En datamaskin sentrale prosessor (CPU ) bestemmer den totale databehandling hastighet . Økende computing fart krever optimalisere CPU arkitektur for å redusere den totale mengden av tid per program . De to viktigste konkurrerende arkitekturer er redusert instruksjonssett datamaskin ( RISC ) og komplekse instruksjonssett datamaskin ( CISC ) . Arkitekturen som en CPU benytter begrenser dens kompatibilitet. Programmering behov endres i henhold til instruksjonene som CPU støtter på hardware nivå, og så programmer som er skrevet for CISC -prosessorer kan ikke kjøres på RISC-prosessorer fordi programmene krever maskinvare for å utføre instruksjoner maskinvaren kan ikke behandle. Instruksjoner
en
Finn prosessorens totale hastighet per syklus . Selskaper selger sine CPU-er med reklame -hastighet målt i mega- eller gigahertz , en måling som indikerer hastigheten til klokke styrer prosessoren. Hver gang klokken endringer , fungerer prosessoren på noen del av et program .
2
Kjør en enkel benchmarking program for å bestemme den totale lengden av tid per program . Benchmarking programmer krever prosessorer til å utføre en rekke oppgaver for å vurdere hvor raskt en prosessor utfører et program . De fleste benchmarks gi brukerne rangeringer uttrykt i hertz . Men fullstendige diagnostiske rapporter viser tid per program også.
3
Løs for forholdet mellom sykluser per instruksjon til instruksjoner per program . Ligningen for ytelse --- tid per program --- er lik produktet av tid per syklus multiplisert med sykluser per instruksjon multiplisert med instruksjoner per program . Omorganisere ligningen viser at en splittet av instruksjoner per program er lik produktet av tid per sykluser multiplisert med sykluser per instruksjon delt av tid per program .
4
Bestem forholdet mellom instruksjoner per program og sykluser per instruksjon . Siden du bestemt tid per program ved hjelp av standardprogrammet og vet tid per syklus fra prosessorens spesifikasjoner , kan du finne en numerisk sammenheng mellom de to ved enkel divisjon.
5
Divide tid per sykluser av tid per program . Hvis resultatet er større enn én, deretter instruksjoner per program må være mindre enn en og det er flere sykluser per instruksjon enn instruksjoner per program . Det motsatte er tilfelle hvis tid per sykluser over tid per program er mindre enn én.
6
Bestem arkitektur basert på forholdet mellom sykluser per instruksjon til instruksjoner per program . RISC søker å redusere sykluser per instruksjon og samtidig øke antall instruksjoner per program , mens CISC gjør det motsatte .