Moderne skjermkort ofte støtter flere effekt shaders . Disse shaders er mulig hva skjermkortet til å gjengi ulike effekter som refleksjoner , buede overflater , teksturer og glødende lys. Bloom Effect
Når du ser en lys himmel eller lys i et videospill eller 3D -rendret scene, er dette oftere enn ikke en blomst effekt . Et skjermkort vil gjengi kopier av en ramme som spilleren ser . Den kopierte ramme modifiserer å vise bare lyse delene av scenen. Deretter reapplies skjermkortet den modifiserte rammen over normal scene buffer .
Når kombinert , ser den endrede ramme uskarpt og lyse. Denne effekten vil samhandle med andre deler av scenen og ofte vises som dempet belysning .
Bloom versus HDR (High Dynamic Range )
Utviklere bruker ofte Bloom å etterligne effektene av ekte HDR . Bloom er mindre stressende for video hardware enn HDR .
HDR Oversikt
Fotografer og utviklere bruker HDR til å vise frem finere detaljer i lys og skygger på høy oppløsning bilder. Effekten kommer i nærheten av hvordan bildene ser på 3D-filmer . Mange nyere skjermkort og videospill støtte både ekte HDR og Bloom effekter.