De GeFroce 8800 320/640 GTS er en grafikkprosessor (GPU ) produsert av NVIDIA Corporation . Begrepet " 320/620 " refererer til det faktum at det er to versjoner av kortet , en med 320 MB innebygd minne, og en med 620 MB. Bortsett fra forskjellen i størrelsen på minnet , de to kortene har identiske tekniske spesifikasjoner. Enhetene er kompatible med DirectX 10.0 og OpenGL 2.1 -protokoller. Da sammen med en identisk modell , kan de 8800 GTS operere i Scalable Link Interface ( SLI ) modus, der begge kortene gjengi ulike deler av skjermen samtidig . Prosessor
8800 GTS bruker NVIDIAs G80 -prosessor . Den G80 kjører på 500 MHz , noe som betyr at det fungerer å utføre beregninger som kreves av programvare med en hastighet på 500 millioner ganger per sekund. Ifølge NVIDIA , inneholder enheten 96 CUDA kjerner. Disse er separate prosessorer som gjør at 8800 GTS å utføre, samtidig, de mange beregninger som er nødvendige for å kjøre 3D-animasjon , videoredigering og 3D- spilling.
Transistorer
den G80 inneholder 681 millioner transistorer , hver 90 nanometer i lengde. Transistoren er prosessoren grunnleggende enhet , jo mer av dem det er , kan de mer komplekse prosessorens beregninger være. Nettstedet PC Stats påpeker at andre NVIDIA kort i samme klasse har så få som 302 millioner transistorer, mindre enn halvparten av de 8800 GTS .
Memory
minnet i både 320 MB og 640 MB versjoner av 8800 GTS opererer med en hastighet på 800 MHz . Men ifølge nettstedet TechSpot , bruker enheten grafikk dobbel datahastighet 3 ( GDDR 3 ) minne. Dette er tredje generasjon av grafikkminne som overfører data to ganger per klokke syklus . Siden det utfører to dataoverføringer for hver syklus , og opererer effektivt på 1600 MHz . De 8800 GTS har en minnebåndbredde på 64 GB /s , og et minne buss bredde på 320 -bits.
Rendering
8800 GTS bruker en shader clock drift på 1200 MHz . Enheten sysselsetter 24 tekstur -enheter , som til sammen gjengi 24 milliarder teksturer på skjermen per sekund. GPU anmeldelse rapporterer at kortet gjengir 10 milliarder teksturer på skjermen per sekund. Den inneholder også 20 raster operatører som utfører den endelige rendering scenen for å skrive strukturert og skyggelagt piksler til rammen buffer .