ATI Radeon X1600 og ATI Mobility Radeon X1600 er graphics processing enheter beregnet for stasjonære og bærbare datamaskiner, henholdsvis . Som produkter av samme generasjon , men de deler mange av de samme basen teknologier og kompatibilitet , men skrivebordet modellen gir mer generell grafikk prosessorkraft. Modellene ble utgitt i 2005 , og kan ikke tilstrekkelig støtte noen nyere grafikkintensive programvare og spill applikasjoner. Grafisk ytelsen ved hjelp av disse enhetene er også begrenset av en datamaskin systemets CPU-hastighet og tilgjengelig RAM . DirectX
X1600 enheter ble utviklet for bruk med Microsoft DirectX versjon 9 og tilhørende Shader Model 3.0 . Prosessorene vil ikke fungere med DirectX 10 eller DirectX 11 -teknologi. De kan fortsatt operere med spill og annen programvare som bruker nyere teknologi , men vil ikke være i stand til å dra nytte av nye DirectX -funksjoner .
Skjerm
Begge X1600 -enheter har støtte for anti - aliasing opptil 6x for å redusere forvrengning og anisotrop filtrering opp til 16x for å forbedre tekstur i 3D mellomrom . De inkluderer også støtte for High Dynamic Range imaging.
Shaders
Begge versjonene av de X1600 har 12 dedikerte pixel shader -prosessorer og fem vertex shader -prosessorer . Pixel shaders skape realistiske overflater og teksturer , og vertex shaders legge til spesielle effekter til objekter i tredimensjonale gjengir slik som skuespiller bevegelse og vann animasjon.
CrossFire
ATIs CrossFire -teknologi tillater brukere å koble mer enn én grafikkprosessor i tandem for økt ytelse . Skrivebordet versjonen av X1600 er fullt CrossFire -kompatibel. Den Mobility X1600 inkluderer ikke denne funksjonen .
Output
Skrivebordet X1600 inkluderer DVI utganger for skjermer og en YPrPb tilkobling for bruk med HDTV . Ekstra utgang for Mobility versjonen er begrenset av tilgjengelig maskinvare , men begge enhetene tillater for to skjermer samtidig .