Som dataspill har blitt mer avansert , har datagrafikk utviklet seg til å se mer realistisk . Programvare designere har verktøy for å gjøre alt fra en persons skygge til ringvirkninger ved en innsjø utseende overbevisende. Gjengi disse avanserte grafikk er en av de mest taxing jobber som de fleste hjemmedatamaskiner gjøre , så dedikerte prosessorer , kalt grafikkort , har blitt introdusert for å ta noe av belastningen av CPU . GeForce 6800 fra Nvidia var et kraftig grafikkort når det først ble lansert. Prosessering og Memory
GeForce 6800 har en kjerne prosessering hastighet på 400 MHz , og videominne varierer fra 256 MB til 512 MB, avhengig av modell . CNET rapporterer klokkehastighet som 1 GHz , mens Panther Products , et britisk- basert maskinvare forhandler , sier de testet 6800 Ultra på 1,1 GHz . Panther Products sier også at noen av brikkene har en høyere kjerne hastighet enn annonsert på boksen , og at hvis din GeForce 6800 -brikken har en høyere kjerne hastighet, kan du være i stand til å overklokke chip , slik at klokkehastighet opp til 1,2 GHz .
Heat
GeForce 6800 har 222 millioner transistorer - dobbelt så mange som de nærmeste konkurrentene når det først ble sluppet på markedet . Prosessorer alltid må forholde seg overskuddsvarme , og GeForce 6800 er intet unntak . Den leveres med en kjøleribbe og vifte på den ene siden for 256 MB -versjonen, med plass til en annen kjøleribbe og vifte på den andre siden i tilfelle brikken er utvidet til 512 MB. GeForce 6800 er omtrent på samme størrelse som forgjengeren, GeForce 5950 , så oppgradering bør ikke utgjøre et problem .
Input /Output
GeForce 6800 bruker et AGP 8x grensesnitt - en forbedring fra AGP 4x grensesnitt som brukes av sine forgjengere , men ikke så fort som PCI Express 16x -grensesnitt som var tilgjengelig da GeForce 6800 ble utgitt. Brikken har en maksimal oppløsning på 2048 x 1536 med 60 Hz oppdateringsfrekvens, selv om det støtter en rekke skjermstørrelser mindre enn dette. GeForce 6800 støtter både DriverX og OpenGL grafikk biblioteker , noe som gir programvare designere viss fleksibilitet , og det kan håndtere utgang for to skjermer om gangen .
Rendering
< p > Den GeForce 6800 har UltraShadow II teknologi for å lage spill som bruker skygger omfattende kjøre jevnere. Grafikkortet er skyggelegging arkitektur støtter DirectX 9.0 Pixel Shader 3.0 og Vertex Shader 3.0. Den bruker også en tekstur motor som kan gjengi 16 forskjellige teksturer med hver passering , og kan gjengi flere mål samtidig . GeForce 6800 støtter flyttall operasjoner , som bruker desimaltall i stedet for heltall, gjennom hele rendering prosessen for å gi klarere, skarpere bilder .