Datamaskiner bruker fire nivåer av minnet som samhandler med enheter og programmer for å stabilisere systemet operasjoner . Minne kan gi behandling instruksjoner for administrasjon av maskinvare og tildele plass for bruk av programmer. Hvis CPU er hjernen eller kommando kontroll midten av datamaskinen , påkaller minnet prosessen som gir instruksjoner fra forskjellige enheter til å administrere datamaskinens ressurser. RAM Chip ( internminne )
RAM databrikke er en primær minne lagringsenhet . Primær minne ligger på RAM-brikker , som har direkte tilgang til den sentrale prosessor (CPU ) . CPU leser instruksjonene fra RAM-brikke i henhold til hvor mye minne som ligger på brikken og behandler instruksjonene for å laste inn programvare og maskinvare programmer via en minnebuss , som er koblet fra RAM-brikke til CPU . Når en datamaskin er slått av, holder RAM-brikke ingen system informasjon i minnet , noe som gjør det til et flyktig minne -enhet.
Eksterne enheter ( Sekundær Memory )
Eksterne enheter , for eksempel USB-minnepinner, zip-stasjoner , diskettstasjoner og harddisker butikken eksternt minne. Eksternt minne har ikke direkte tilgang til CPU. Denne typen minne bruker input /output enheter på en " kanal " som henter informasjon fra den eksterne enheten og laster det gjeldende minnet, i internt minne eller RAM-brikke . RAM- brikke hjelpemidler deretter i behandlingen av informasjon fra sekundær lagringsenhet .
Virtuelt minne (Side Memory )
Virtuelt minne tillater programmer å laste uansett av sin størrelse. For eksempel overstiger Windows operativsystem med andre programmer på 64MB grense knyttet til RAM krav og parametere . Virtuelt minne "ser " for ubrukte deler av RAM -minne i ulike input /output -adresser eller "hjem ". Når en bolig er funnet med ekstra eller ekstra minne , er et bilde av det virtuelle minnet skrives til harddisken . Harddisken lagrer minnet i en " side " eller " katalog ". Dette konseptet frigjør systemressurser for å laste inn andre programmer.
Tertiær Memory
tertiær minne bruker roboter for å montere og demontere masse mengder informasjon i kronologisk rekkefølge . Denne typen minne trenger ingen menneskelig samhandling , men er mye tregere at andre minne - baserte enheter . Et eksempel på et høyere system er en jukeboks med tonnevis av poster eller informasjon . Når en robotarm plukker en rekord å undersøke, er data om posten leses inn i sekundær minne (vanligvis en harddisk eller tape) . Tilgangen tid brukes av tertiær minne er mye tregere fordi den har å "lese" gjennom alle postene .