Når det kommer til skjermkort , vil mengden av sjargong som kan bli kastet på at du får en litt skremmende . I motsetning til hvordan CPUer (Central Processing Units ) pleide å være, kan du bare dømme "bedre" en etter megahertz eller gigahertz hastigheter. I motsetning til de fleste stasjonære CPUer , bruker et skjermkort en vektor prosessor ( også kjent som en GPU , eller Graphics Processing Unit ) , slik at kvaliteten på sin arkitektur krever et annet språk . Typer
HD 3870 er designet for å konkurrere med Nvidias 8800 kort, ikke de 9800 kort. The 3870 leverer om lag 85 prosent av ytelsen til en 8800GT og debuterte på om lag 85 prosent av prisen. Hvis prisen er ingen objekt , vil 9800 GTX være overlegen i praktisk talt alle aspekter. Om de eneste områdene hvor HD 3870 er bedre er i strømforbruk, temperatur og støynivå.
Hva de begge gjør vel
Siden 3870 har ikke så kraftig en GPU - vanligvis målt med antall transistorer på prosessoren - det krever ikke mer støyende vifte og det krever ikke så mye strøm . Hvis lavere støy og strømforbruk er viktig og få fancy ytelse fra skjermkortet ikke er, så det HD 3870 er et levedyktig alternativ . Uansett , begge skjermkortene er perfekt for standard bruk av datamaskinen , for eksempel tekstbehandling , Internett-surfing og e-post . Begge er i stand til å støtte høyoppløselige skjermer og høy oppløsning video . Forskjellen egentlig kommer bare når du ønsker å spille nyere 3D- dataspill og dra nytte av alle de visuelle bjeller og fløyter .
Resultatutvikling Basics
datamaskin spillets visuelle er forbedret med anti - aliasing (AA ) og tekstur filtrering . AA reduserer taggete kanter på 3 - dimensjonale objekter . Jo mer AA du søker, jo jevnere disse kanter er , men jo mer GPU behandling er nødvendig . Disse 3D-objekter er dekket i teksturer , som en hud . Jo høyere tekstur filtrering , jo mindre uskarpt disse teksturene er . Høy struktur filtrering sørger for at ting ikke blir for uskarpt med avstand , eller for uklare når sett på nært hold.
Skjermoppløsning
Dessuten vil høyere skjermoppløsninger formere den mengde som kreves for å opprettholde visuell kvalitet. Siden LCD -skjermer ser ikke bra ut når du bytter bort fra sin opprinnelige oppløsning , er det viktig å ha et skjermkort som kan kjøre et spill med oppløsningen som skjermen er satt til standard .
Bottom Line
den lange og korte av det er at 9800 GTX er mer sannsynlig å holde ytelsen over 30 bilder av animasjon per sekund ( FPS ) ved høye oppløsninger med AA og tekstur filtrering . Under 30 FPS , kan det menneskelige øye lett merker treghet , så det er et populært skille mellom gode og dårlige. Selvfølgelig avhenger ytelsen på din generelle datamaskinens hastighet , spesielt CPU , RAM (Random Access Memory ) og harddisken . Jo saktere de er, jo mindre av en ytelsesøkning du vil oppleve. Som er kjent som en " flaskehals ".