Millioner av mennesker , fra nybegynnere til erfarne fagfolk, bruker grafiske input-enheter på datamaskiner for å sende bilder , lage kunst og utkast diagrammer . Noen enheter, for eksempel flat - bed scanner, bare kopiere bilder til en fil , mens andre , som for eksempel mus , også kontrollere datamaskinen . Kameraer og skannere bruker små lyssensorer for å lage grafiske filer fra virkelige objekter. Tabletter og mus kontrollere virtuelle malekoster og andre verktøy for å endre bilder og opprette nye. Mus
kjent datamus er en vanlig grafisk inngang enhet . Du kan bruke en mus til å tegne bilder i ulike maling og tegneprogrammer , manipulere fotografier og lage tekniske tegninger . Ved å skyve den frem og tilbake på en stasjonær eller annet flatt underlag , sender musen bevegelse informasjonen til datamaskinen som x -og y- posisjoner. Musen fungerer som en kontroll enhet , noe som gir deg muligheten til å klikke på knapper , velge menyelementer og dra grafiske objekter på dataskjermen . Selv om det har bred aksept og popularitet for generelle databrukere , mange grafiske og tekniske kunstnere foretrekker en tablett for grafisk innspill .
Scanner
En skanner er en enhet som produserer en digital kopi av et fotografi , tegning eller trykt side . Den har en flat, rektangulær glassoverflaten på hvor du legger kunstverk, og en lystett dekke eller klaff for å dekke kunstverk. Når du trykker på en knapp på skanneren , blir et sterkt lys på og en mekanisme under glasset beveger lengden på skanneren . Mekanismen har en elektronisk lysdetektor som registrerer den tente bilde når den passerer under , å dreie det reflekterte lys til et digitalt bilde . Moderne skannere produsere bilder med en oppløsning på opptil 4800 punkter per tomme , selv om du kan få god kvalitet på lavere oppløsninger . Skanneren leveres med programvare som driver mekanismen fra datamaskinen , styrer bildene og lar deg justere oppløsning og lysstyrke , og beskjære uønsket materiale fra bilder . Noen programvare gjør OCR, eller optisk tegngjenkjenning, som raskt konverterer trykte ord på en side til datamaskin tekst .
Tablet
En tablett er en flat elektronisk panel som gjør at grafiske designere til å lage og spore bilder. Den har en pekepenn eller penn -formet pekeenhet brukes som om det var en tradisjonell penn på papir . Som kunstneren beveger pennen spissen på panel, linjer og farger vises på dataskjermen . Ettersom dette er en mer kjent måte for artister til arbeid, mange foretrekker det til en mus . Kunstneren kan også legge grafikk, for eksempel bilder og kart på tabletten , bruker den som et verktøy for å nøyaktig spore bildet inn i datamaskinen . Tabletter bruke en annen pekeenhet som kalles en " puck ". Det ligner på en mus , men gir kunstneren en mer presis verktøy for å lage bilder. Som en mus , kontrollerer pucken eller pekepennen datamaskinen.
Kamera
Digitale kameraer har blitt en av de vanligste måtene å legge inn grafiske bilder på en datamaskin . Som et tradisjonelt filmkamera , har en digital en en lukker , blits og objektiv . Lukkeren fanger en veldefinert øyeblikk for bildet , gir flash belysning i dim steder, og linsen samler og fokuserer lyset inn i et klart bilde . I stedet for film , har et digitalt kamera en rektangulær matrise av små lyssensorer . En datamaskin i kameraet leser de elektroniske signalene fra sensorene i det øyeblikk lukkeren åpnes og skaper en digital datafil. De fleste kameraer støtter de vanligste data formater som JPEG og MPEG. Etter å ha tatt bilder, kobler du kameraet til en datamaskin med en USB-kabel og kopiere filene til datamaskinens harddisk. Derfra kan du ta opp fotografiet med programvare , legge det til en Facebook-side eller dele den via e-post.
Touch Screen
Stadig berøringsskjermer er brukt som grafisk inngang for smarttelefoner , nettbrett og andre mobile enheter . Fordi en touch -skjermen bruker fingeren for å indikere et punkt på skjermen er liten overflate , er dens nytte og nøyaktighet bare på nivå med en mus er . Men først og fremst en kontroll mekanisme for enheten , kan du bruke den til å redigere bilder , " finger maling" og lage bilder innenfor rammen av skjermens oppløsning.