I et server-klient-system refererer "klient" til enhver enhet som ber om tjenester fra en server. Dette kan omfatte et bredt spekter av enheter, inkludert:
* personlige datamaskiner (PCer) :Dette er den vanligste typen klientenhet, som brukes til oppgaver som å surfe på internett, få tilgang til e -post eller bruke kontorapplikasjoner.
* bærbare datamaskiner: I likhet med PC -er kan bærbare datamaskiner også fungere som klienter.
* mobile enheter (smarttelefoner og nettbrett) :Disse enhetene kobles til Internett og bruker forskjellige tjenester som nettlesing, sosiale medier og mobilapper, noe som gjør dem til klienter i et serverklient-system.
* skrivere: Skrivere kan kobles til et nettverk og fungere som klienter når de sender utskriftsjobber til en utskriftsserver.
* spillkonsoller: Moderne spillkonsoller kobles ofte til online servere for flerspillerspill, noe som gjør dem til kunder.
* servere selv: Ja, til og med servere kan fungere som klienter når de trenger å be om tjenester fra andre servere. For eksempel kan det hende at en webserver må spørre om en databaseserver for informasjon.
* Internet of Things (IoT) enheter: Enheter som smarte kjøleskap, termostater og sikkerhetskameraer kan også fungere som klienter når de kommuniserer med en server for å dele data eller motta instruksjoner.
I hovedsak kan alt som kommuniserer med en server og ber om en tjeneste betraktes som en klient. Datamaskintypen er ikke den avgjørende faktoren; Det er rollen av enheten i nettverket som avgjør om det er en klient eller server.