Alle moderne datamaskinen har et lydkort eller en annen enhet som lar deg høre lyd på systemet ditt . Imidlertid var lydkort ikke alltid allestedsnærværende . På slutten av 1980-tallet var et lydkort en valgfri add-on som sette deg tilbake hundrevis av dollar . Lavere priser og støtte fra spill selskaper bidro til å gjøre lydkort de essensielle komponenter som de er i dag . Musikk synthesizere
Mange av de tidligste datamaskin lydenheter , for eksempel AdLib , Creative spill Blaster og Roland MT - 32 , var ute av stand til å spille av digitale lyd- samples fordi de ikke har chips å produsere syntetisert lyd . De utvidet lyden evne til IBM PC , som på den tiden bare kunne produsere enkle pip. Imidlertid har de fleste moderne datamaskin -programmer som produserer lyd krever et lydkort med evnen til å spille digitale sampler . Dagens datamaskiner ville være helt stille når du spiller musikk-eller videofiler med en av disse tidlige lydkort installert.
Spillselskapet Support
På slutten av 1980-tallet , MP3- musikk format eksisterte ikke og CD - ROM hadde ennå ikke brakt digital video til massene. Med mindre du komponert musikk , var det liten grunn til å investere de pengene som trengs for å kjøpe et lydkort . Dette begynte å forandre seg med utgivelsen av dataspillet "King 's Quest IV : Farene ved Rosella " i 1988 . Spillets utgiver, Sierra On- Line, hyret komponisten William Goldstein å skrive en musikk score for spillet som støttet AdLib og Roland MT - 32 lydenheter . Sierra fremmet enhetene ved å sende kassetter til kunder som inneholder opptak tatt fra "King 's Quest IV " og andre kommende spill . Sierra innflytelse som en av de mest populære spillutviklere bidratt til å gi lydkort fotfeste i bransjen, og andre spillutviklere begynte å legge lydkort støtte til sine spill også.
Sound Blaster
Creative lansert et lydkort i 1988 kalt the Game Blaster å konkurrere med den populære AdLib lydkort . The Game Blaster var mislykket , det kan bare produsere en type musikk tone - en firkantet bølge - mens AdLib brukt en musikk synthesizer chip designet av Yamaha kalt OPL2 . Fordi OPL2 var ikke AdLib proprietære design, var det ingenting å stoppe andre lydkort produsenter fra å bruke den samme brikken. Creatives neste kortet var Sound Blaster - den inkluderte samme OPL2 synthesizer og lagt til muligheten til å ta opp og spille av digitale lyd- samples . Sound Blaster gikk videre til å bli de facto standard for PC -lyd. Per 2011 , kan du fortsatt kjøpe lydenheter bærer Sound Blaster navn.
Integrerte Sound
Datamaskinens hovedkort med lyd chips begynte å dukke opp i slutten av 1990 . Denne teknologien , som kalles integrert lyd , muliggjort et hovedkort til å produsere lyd ved hjelp av datamaskinens Central Processing Unit for å utføre beregningene som vanligvis krever en add -on kort. Integrert lyd senker kostnadene ved en datamaskin ved å eliminere behovet for en dedikert lydkort. Å konkurrere i dette området , har lydkort produsenter lagt avanserte funksjoner til sine produkter, blant annet bedre lydkvalitet og miljøeffekter for spill .