A rutingen bestemmer hvordan best å videresende data gjennom forskjellige rutere på tvers av nettverk . Det gjelder beregninger, som nettverk design, pålitelighet, båndbredde og trafikk belastning , for å finne en best mulig bane. Static Routing
Før Internett ble utbredt , ble statisk ruting protokollen som brukes. IP-adressene hvor data vil bli videresendt til allerede kodet av nettverksadministratoren i ruting tabellen . Nedsiden av statisk ruting var at det ikke kan svare lett til flere nettverk fordi administrator har å manuelt redigere rutetabellen første til å imøtekomme endringen.
Dynamic Routing
nesten alle rutere i verden bruker dynamisk ruting å videresende data . Rutere er i en aktiv lytting staten til å oppdage eventuelle endringer i tilstøtende rutere . De automatisk oppdatere sin rutetabellen for å finne den beste veien å videresende data .
Distance Vector Protokoller
Avstand vektor er den første typen dynamisk ruting , hvor den finner den beste veien basert på antall hopp data tar fra en router til en annen. Den beste veien er den med minst antall hopp . Eksempler på distanse vektor protokoller Routing Information Protocol ( RIP) og Interior Gateway Routing Protocol ( IGRP ) .
Link State Protokoller
Link staten, i motsetning avstand vektor , betyr ikke vurdere den korteste veien som den beste veien for videresending av data . Det anser forbindelsen hastighet, pålitelighet og trafikk mellom rutere for å finne den beste veien . Eksempler på link- state protokoller er åpne Korteste Path First ( OSPF ) og Intermediate System -til - Intermediate System ( IS- IS ) .