En Ethernet- svitsj har flere Ethernet-porter , vanligvis fra 4 til 32 porter eller mer. Bryteren leser Ethernet Frames fra alle porter og sender dem på andre porter . Hver port på en svitsj kan overføre rammer uavhengig av alle andre porten. Dette står i kontrast til en hub som også har mange porter . En hub retransmits alle rammer den mottar ut alle andre porter så raskt som mulig. Ethernet Frames og MAC-adresser
Hvert kort har en unik MAC -adresse .
Brytere operere ved å undersøke hardware adresser i Ethernet rammen. Hver Ethernet rammen inneholder en mottakeradresse og en kilde adresse. Adressene er Media Access Control, eller MAC-adresse . En MAC-adresse er 48 bits lang og er vanligvis uttrykt i heksadesimal. En unik MAC adresse er tildelt hver datamaskin -grensesnitt av produsenten.
Kollisjon Domener
Kollisjoner tregere trafikk.
Ethernet ble opprinnelig utviklet som en buss topologi . Dette betyr at hver datamaskin er koblet til den samme ledning , og har etter tur sender rammer . Hver ramme ville bli mottatt av enhver datamaskin koblet til bussen. Hvis to datamaskiner forsøkt å sende på samme tid, vil de detektere en kollisjon. En kollisjon må løses ved omekspederende rammen etter at en tilfeldig timeout . Dette ble kalt en kollisjon domene. Hvis for mange arbeidsstasjoner delte den samme kollisjonen domene deretter antall kollisjoner vil øke og drastisk redusere gjennomstrømning . Hensikten med en bryter er å skille datamaskiner i forskjellige kollisjon domener samtidig la dem kommunisere med Ethernet.
Skill Kollisjon Domains
Brytere egen trafikk i ulike kollisjon domener . p Med en Ethernet-svitsj , er hver port en egen kollisjon domene. Hver bytte port vil lese og bufre hver ramme den mottar. Forskjellige rammer kan mottas på forskjellige porter på samme tid og forskjellige rammer kan overføres på andre porter på samme tid . Bryteren bruker adressefeltene i Ethernet til å bestemme hva de skal gjøre med rammen.
Learning Switch
Ved å studere kilden adressen , brytere lære plasseringen av datamaskiner.
Brytere er ofte kalt Learning Brytere eller Adaptive Brytere fordi de lærer topologien i nettverket . Bryteren vil undersøke kilden adressen hver ramme den mottar. Bryteren skaper en tabell over hvilken kilde -adresser er blitt mottatt på hvilken port. Teorien er at for å nå en adresse , kan bryteren se tabellen og vet porten hvor den adressen kobles .
Three Way Decision
Brytere lage en treveis avgjørelse , filter , fremover eller flom .
Når en ramme mottas på en hvilken som helst port , vil bryteren velger en av tre ting . Hvis destinasjonen adressen finner du i tabellen og destinasjonen er kjent for å være på samme port som mottaks- port , er rammen forkastet. Strømbryteren har at målet allerede har mottatt rammen. Dette kalles filteret handling . Hvis destinasjonen adressen finner du i tabellen og målet er på en annen port enn port som den ble mottatt, vil bryteren videresende rammen til bare at porten. Hvis destinasjonen adressen ikke finnes i tabellen , vil bryteren " flom " rammen. Flooding betyr at det blir sendt ut hver port med unntak av porten da den ble mottatt.