Klient - server-arkitektur er den opprinnelige modellen for nettverk kommunikasjon. Det er en enkel, velkjent prosedyre dikterer bestilling eller kontakt mellom to datamaskiner . Imidlertid har fremskritt i nettverk teori skapt andre modeller som gir bedre ytelse enn den tradisjonelle klient - server arkitektur . Client - Server Prosedyrer
klient - server arkitektur har noen enkle regler . Først må klienten en ressurs eller en tjeneste og serveren gir det . Klienten oppretter alltid kontakt med en forespørsel. Serveren vil ikke gjøre noe med mindre den mottar en anmodning . Klienten sender en forespørsel og tjeneren svarer med et svar , som inneholder den ønskede tjenesten eller ressurs. Servere kan være i kontakt med mange kunder samtidig , mens kundene kontakte bare én server om gangen .
Detractions
klient - tjener-modellen optimaliserer bruken av ressurser ved sentralisere fasiliteter som fillagring , eller programmer. Dette betyr at feil på serveren slår ut mye av nettverkets evner. Serveren eieren må være årvåken om å gjøre tilbake ups , fordi unnlatelse av serveren kunne ødelegge virksomheten. En klient , avhengig av tjenestene til en server, er ubrukelig uten en nettverksforbindelse. Dette krever at en bruker har ekstra kompetanse i et annet område av IT - ikke bare beregne , men også nettverksbygging. Kravet for backup maskinvare og programvare, kan ekstra sikkerhetstiltak og spesialiserte teknikere erodere kost-nytte av klient- tjener-modellen .
Adaptation
Klienten - server arkitektur avanserte inn en tre - lags klient - server arkitektur og deretter inn i et multitier , eller n- lags arkitektur . I denne modellen krever en server referanse til en annen server for å betjene anmodning fra klienten. Et eksempel er en webserver som refererer til en database server for å levere innhold . Imidlertid er denne modellen også sårbare for svikt som klienten fortsatt bare har kontakt med en server og det er ansvaret til denne serveren for å fange opp nødvendig informasjon eller ressurser danne andre servere. Hvis den første serveren er ute av spill , ikke klienten få serveren . Hvis den andre serveren er nede , kan den første serveren ikke fullføre sine oppgaver .
Alternative
Peer -to - peer arkitektur er et nyere alternativ til klient- tjener-modellen . Mens klient-server er avhengig av sentralisering av ressurser , oppfordrer peer -to - peer desentralisering . Heller enn å fokusere maskinvare budsjetter på en spesialisert maskin , bruker peer -to - peer ledig kapasitet på en klynge av vanlige datamaskiner . I peer -to - peer-systemer hvert medlem av nettverket er både en klient og server. Jevnaldrende kan være i kontakt med flere maskiner samtidig , samtidig opplasting og nedlasting av data . Peer -to - peer arkitektur er foretrukket av fildeling systemer , der medlemmer av det offentlige kopiere filer fra hverandre i stedet for fra en server. De mange kilder for samme fil skaper redundans , som er mislikt av tradisjonelle ressurs planleggere . Men betyr duplisering av data i peer -to - peer-nettverk og vilkårlige forbindelser smidd av klientprogramvare en droppet tilkobling , eller en tapt kopi er raskt erstattet av en annen kilde . Dette reduserer den kritiske natur noen servere.