? " Klasserom nettikette " er et begrep som brukes for å beskrive hva som anses som akseptabelt og passende oppførsel når folk er i samspill i en online pedagogisk setting eller i et fysisk klasserom . Online kommunikasjon er preget av det faktum at brukerne ofte ikke kan se hverandre og høre en persons tonefall eller kroppsspråk, men bare skrevne ord og tegnsetting . Nettikette , som betyr "Internet etikette ," beskriver et sett av høflige atferd ved bruk av elektronisk kommunikasjon , som for eksempel e-post, chat, interaksjoner i virtuelle verdener , eller i nyhetsgrupper . Fysiske klasserom
Noen klasserom nettikette regler gjelder for murstein og mørtel klasserom. Ifølge en juni 2009 artikkel av Chronicle of Higher Education , har professorer ved enkelte høyskoler laget retningslinjer for elevene å forklare riktig bruk av datamaskiner i klasserommet . Dette er fordi noen professorer er bekymret for at elevene spiller spill , besøke nettsamfunn eller andre nettsteder som ikke er relatert til studiene. Noen professorer pålagt elevene å skru ned volumet på sine datamaskiner før treningen begynner . The University of Wisconsin rådet fakultetet å sette en "nei laptop tid " der var det perioder med klassen hvor de måtte stenge sine datamaskiner . I tillegg har noen lov skoler , deriblant University of Michigan Law School , utestengt bærbare datamaskiner i klassen , ifølge Chronicle of Higher Education artikkelen.
Online Classes
noen høgskoler har spesifikke " nettikette " retningslinjer for nettbaserte kurs. The University of Wisconsin retningslinjer inkludere tips som ikke å skrive med store bokstaver , som kan misoppfattes som roper eller sinne , unngå overdreven bruk av emoticons eller symboler for å uttrykke følelser , behandle instruktør og andre studenter med respekt , skrive med brevity og unngå sterk eller støtende språk , som kan feiltolkes . I tillegg universitetets retningslinjer påpeke at dårlig staving eller grammatikk reflekterer dårlig på avsenderen av meldingen . Retningslinjene foreslår også å lese en melding høyt til seg selv før du legger den , for å være sikker på at budskapet er klart .
Virtual Worlds
har enkelte selskaper utviklet nettikette retningslinjer for nettbasert læring programmer som de ansatte deltar i. For eksempel , i juli 2007 , skapte International Business Machines ( IBM) et sett med 11 nettikette retningslinjer for ansatte som brukte Second Life -programmet , som er et web -basert virtuell verden . En av retningslinjene informert de ansatte om at de bør anta at deres deltakelse i virtuelle verdener er offentlig, det samme som om de deltok i chatterom eller blogger . Andre retningslinjer minnet ansatte for å beskytte konfidensiell informasjon om IBM og IBMs kunder , for å være " sannferdig og konsekvent" og å bygge et troverdig rykte blant andre brukere av den virtuelle verden , ifølge en juli 2007 InformationWeek artikkelen.
Hensyn
i noen tilfeller kan online læringsmiljøer fremme adferd som ville være upassende for en fysisk klasserom. Ifølge en Northern Arizona University nettikette guide, kan anonymitet og de uformelle typer interaksjoner som finner sted i et elektronisk klasserom oppmuntre elevene til å kommunisere med sin instruktør med mindre formalitet . Eksempler på dette er å henvise til deres instruktør ved hans fornavn, ignorerer hans titler og selv kranglet med instruktør om karakterer. Universitetets retningslinjer oppmuntre professorer å sette en passende tone av akseptabel oppførsel i en online klasserom .