? Brukeren Datagram Protocol , eller UDP , er en del av Internet Protocol Suite , og brukes til å sende korte meldinger til andre datamaskiner i et lokalt eller Wide Area Network . UDP er upålitelig , og sendte meldinger kanskje aldri kommer, kommer to ganger, eller kommer i en annen rekkefølge til det sendt. Hva UDP mangler i pålitelighet , gjør den opp for i fart, og dermed UDP er ofte brukt for tidskritiske applikasjoner. Hva er UDP -protokollen?
UDP er en forbindelsesløs protokoll , slik at meldinger blir sendt ut til den mottakende datamaskinen , men det er ingen garanti for at de vil bli mottatt , på grunn av feil eller korrupsjon på ruten for eksempel . Hvis senderenheten sender computeren to meldinger på samme tid, kan de kommer til forskjellige tider , og det er ikke mulig å avgjøre hvilken meldingen vil ankomme først. Selv om dette ikke høres veldig nyttig , det fungerer godt for tidskritiske applikasjoner hvor data skal handlet på raskt , men hvis en pakke ikke når målet , vil det ikke føre til et problem . På grunn av lav overhead involvert med UDP -protokollen, kan meldinger sendes raskt med lite behandling nødvendig.
Forhold til TCP -protokollen
Transmission Control Protocol er den mest brukte komponenten av Internet Protocol suite, for bruk når det pålitelige forbindelser er nødvendig. Før to datamaskiner kan kommunisere via TCP , må de først fullføre et håndtrykk for å etablere forbindelsen . TCP er en streaming -protokoll , med meldinger via flyt kontroll med feilsjekking og feilretting. Mottakerdatamaskinen erkjenner hver pakke den mottar , med avsenderdatamaskinen omekspederende pakker som ikke klarer å komme. Dette garanterer at meldingene kommer, og i riktig rekkefølge , selv om dette kommer på bekostning av hastighet , som mer behandling er nødvendig for riktig levering av meldinger .
Hvordan er UDP Brukte ?
UDP brukes av applikasjoner hvor hastighet er en viktig faktor , for eksempel online spill. For disse spillene , er data som sendes av spillet til den sentrale serveren og deretter videre til andre aktører datamaskiner i sanntid. Som en karakter trekk, den andre spillerens verdener viser den nye posisjonen . Som tidligere stillinger er irrelevant når en spiller har flyttet , spiller det ingen rolle om datagrammer er droppet . Hvis en datagram aldri kommer, er det neste datagram fikk rask nok til å gjøre liten forskjell , og liten forsinkelse introdusert kan kompenseres for . DNS bruker UDP, som en enkelt forespørsel gjøres etterfulgt av en enkelt reaksjon , slik at det ikke er behov for flytkontroll tilbys av TCP. Lyd og video streaming også stole på hastigheten på UDP , med kompensasjon for tapte data slik at bare minimal degradering er forårsaket hvis datagrams går tapt i transitt .
UDP Ports
< p > porter eksisterer på en datamaskin for å tillate tilkoblinger til og fra eksterne systemer. Hvor som en IP-adresse er lik et telefonnummer , slik at trafikk som skal rettes mot en bestemt datamaskin , er en port som ligner på en forlengelse nummer , slik at en spesiell anvendelse eller tjeneste som skal nås . Portnumre er 16 - bits heltall , så kan variere fra null gjennom til 65535 , med kjernen nettverkstjenester som bruker porter under 1024. Vanligste portene inkluderer TCP port 80 for HTTP-trafikk , TCP port 25 for å sende e-post via SMTP -og UDP- port 53 for DNS. En UDP port er rett og slett en port som kan motta eller overføre ved hjelp av UDP-protokollen .