Den klient-server modell danner grunnlaget for mange dataprogrammer nås av millioner av brukere på daglig basis. Web og e-post programmer bruker klient - server arkitektur , så uten denne modellen , ville livet for mange mennesker være vesentlig forskjellig. Klient-server applikasjoner involverer typisk brukerens datamaskin - klienten - ber om informasjon fra serveren , og serveren svarer med nødvendig informasjon. Nettverk
Networks involverer to eller flere datamaskiner, eller dataenheter , koblet til hverandre på en måte som tillater dem å utveksle data . Maskiner i et nettverk lette kommunikasjon og deling av data ved å sende og motta meldinger. Det er forskjellige måter å gi applikasjoner ved hjelp av datamaskiner i et nettverk , bare én av dem er klient - tjener-modellen . Blant de viktigste alternative ordninger er peer -to - peer -modellen , hvor hver av datamaskinene som er involvert har en lik andel av ansvaret involvert i å betjene og ber om data .
Noder
Hver datamaskin eller enhet i et nettverk er beskrevet som en node. I en klient-server -systemet , både klient og server maskiner er nodene i nettverket . Tjenernoden er ansvarlig for lagring og gi tilgang til data i en klient - server applikasjon , mens klienten er ansvarlig for å gjøre brukeren ber for tjenester ved hjelp av disse dataene. Dataene for en klient - server applikasjon - for eksempel på nettet - kan omfatte tekst og media elementer som bilder, lyd og video . Flere klienter kan gjøre samtidige forespørsler om tjenester fra en enkelt server.
Klientprogrammer
klientprogrammer inkluderer nettleser programmer som Internet Explorer , Firefox og Chrome . E-postklienter som Microsoft Outlook og Mozilla Thunderbird er også mye brukt klientprogrammer. Begge disse er Internett-applikasjoner , der kunden , enten nettleseren eller e-postprogrammet , håndterer brukeren tilgang til informasjon som er lagret på en server. Når brukeren kommuniserer med brukergrensesnittet for en slik søknad , tolker klientprogrammet dette samspillet og sender forespørsel meldinger til serveren , behandler deretter de resultatene vi har fått før presentere dem for brukeren.
Server Applications
Server-applikasjoner administrere programmet data og håndtere forespørsler fra klienter å få tilgang til og samhandle med disse dataene. Webservere , mailservere og databaseservere er blant de mest brukte programmene . Når en klient sender en forespørsel melding til en server program , tolker den forespørselen , spør dataene og svarer til klienten , normalt med de data som ønskes . For et nettsted , kan dette inkludere data fra en database sammen med HTML og medieinnhold lagret på serveren , strukturert som websider . For et e-postprogram , kan dette omfatte e-postmelding innhold og tilhørende informasjon .
Meldinger
meldinger sendt og mottatt innen en klient - server applikasjon er grunnlaget for den kommunikasjonsmetoder disse programmene gir . Klienter og servere i et nettverk send forespørsel og respons meldinger til hverandre for å levere brukertilgang til søknaden data . For eksempel når en bruker forsøker å vise en webside i nettleseren , sender nettleseren en forespørsel melding til serveren . Serveren programmet sender deretter en svarmelding i retur. Responsen meldingen kan inneholde innhold til den forespurte siden , i forbindelse med informasjon som beskriver det på en måte leseren programmet kan tolke.