Klient /server computing innebærer å ha klientapplikasjoner som kjører på forskjellige datamaskiner og be om tjenester og prosesser fra tjenermaskiner . Et eksempel på klient /server databehandling er World Wide Web . Klientprogrammer
klientprogrammer sende forespørsler til servere for å utføre bestemte oppgaver som å hente kunderegistre fra en database og sende det til søknaden. Klientprogrammer har tilgang til lokale ressurser som lokal disk og andre eksterne enheter , slik manipulering av data som sendes .
Server-applikasjoner
Server prosesser lytte til klientprogrammer og svare på forespørsler som sendes . Server-applikasjoner blir ofte brukt på kommersielle nettsteder til å tilby interaktive og dynamiske brukeropplevelser .
Design
Klient /tjener- design kan enten være to-lags eller tre-lags arkitektur . To- lags arkitektur innebærer å bruke en enkelt server til å behandle flere kunder . Tre-lags arkitektur bruker flere servere for å behandle kundens forespørsler. Dette gjør det mer skalerbar i forhold til to- lags arkitektur .