? Begrepet klient /server ble skapt på 1980-tallet for å beskrive et distribuert databehandling modell der klientapplikasjoner be om tjenester fra server prosesser . Klient /server er egentlig et forhold mellom prosesser som kjører på separate datamaskiner sammen via et datanettverk. Serveren prosessen er leverandør av tjenester og kunden prosessen forbruker, så det er et klart skille mellom funksjon, i form av maskinvare og programvare. Server Hardware
En server datamaskin på en klient /server-nettverk kan betraktes som både maskinvare og programvare. I form av maskinvare , er en dedikert server datamaskinen vanligvis en PC eller arbeidsstasjon . Imidlertid kan en server være nødvendig å betjene flere titalls eller hundrevis av klienter samtidig , slik det vanligvis har en raskere prosessor , mer minne og mer lagringsplass enn en klientdatamaskin.
Server programvare
en server datamaskinen kjører et spesielt operativsystem , for eksempel Microsoft Windows server , Linux eller Unix , som er utformet spesielt for å legge til rette for deling av sine ressurser . Avhengig av nøyaktig operativ funksjon , kan en server tillate brukere å dele filer og skrivere over et nettverk og gi tilgang til Internett. Hvis ressursene er på mer enn én server, kan individuelle servere spesialisere seg i en bestemt oppgave - eller gi redundans eller duplisering av funksjon - . Ved server feil
Client
en klient maskinen er vanligvis en vanlig personlig datamaskin som kjører et operativsystem som for eksempel Windows XP , Windows Vista eller Windows 7 . Operativsystemet omfatter klient -programvare, som for eksempel elektronisk post og Internett- surfing programvare, som lar klienten datamaskinen til å få tilgang til og samhandle med de ressursene deles av serveren. En klient datamaskinen kommuniserer bare direkte med servere , ikke andre kunder . Det er imidlertid i stand til informasjonsbehandling i sin egen rett , noe som skiller den fra den dumme terminal som brukes i sentraliserte , mainframe datasystemer.
Fat & Thin Clients
Klientmaskiner kan beskrives som "fett" eller " tynn ", avhengig av hvor utførelsen og forretningslogikk av et program er utført. Et fett klient har evnen til å kontrollere data . Utførelse utføres hovedsakelig på klienten, mens serveren er ansvarlig for å sende data til klienten og tilbake igjen . En tynn klient , på den annen side , er begrenset til det som er kjent som presentasjonen lag av programmet , som aksepterer data fra serveren og redigerer den , mens de fleste av utførelsen er utført på serveren.