? Begrepet "usynlig computing" ble først brukt av Donald A. Norman , et design og brukervennlighet ingeniør professor . Han brukte dette begrepet når vi snakker om hvordan best å designe teknologi - baserte verktøy - ideen er at brukere bør tenke på sine verktøy i forhold til hvordan de bidrar i stedet for hva de er. Målet for utformingen av en teknologi- basert verktøy er at datamaskinen del for å bli usynlig for brukeren. Ifølge Norman , er den mest synlige av alle teknologi -baserte verktøy den personlige datamaskinen. Men ved å bruke noen av de design teknikker diskutert av Norman , har designerne begynt å finne måter å gjøre teknologien i personlige datamaskiner mindre synlig . Feature Creep
Norman tilskriver den synlige natur den personlige datamaskinen til funksjonen krype. Jo flere funksjoner en teknologi- basert verktøy har , jo mer komplekse og noen ganger vanskeligere blir det å bruke. For eksempel tilbød en av de tidligste tekstbehandlingsprogrammer , Elektriske Blyant, 50 forskjellige funksjoner til en bruker , det var lett å lære hele programmet og arbeide med det. I dag tilbyr Microsoft Word mer enn 1000 funksjoner, som gjør den teknologi-delen av programmet mer synlig enn hos enklere forgjengere .
Trender
Personlige datamaskiner kan gjøres mindre synlig er ved å endre måten systemer og programmer for dem er utformet . Ofte , design for personlige datamaskiner fokus på teknologi først og brukervennlighet andre . Når denne tenkningen er reversert , designere lage enkle , intuitive design som gjør den teknologien som er involvert i personlige datamaskiner virke usynlig .
Elementer av Usability -Fokusert Design
noen tilnærminger gjøre teknologien i personlige datamaskiner mindre synlige : grei design, iaktta eksisterende konvensjoner og bruk av eksisterende funksjoner . I grei design, verktøyene er enkle å navigere og intuitivt å bruke. Kartlegging er et eksempel . Når noen svinger rattet i en bil mot høyre , beveger bilen mot høyre. Applikasjoner der en bruker kan gjette hvordan ting skal fungere er ideelle for å designe produkter med usynlig teknologi . Hvis man følger konvensjonen refererer til å skape verktøy som er avhengige av eksisterende ideer om hvordan ting skal fungere . For eksempel har noen tastaturer gjør det mulig å skrive raskere enn et QWERTY -tastatur , men QWERTY -tastatur er standard . Hvis en designer introduserer et forbedret tastatur, gjør sin læringskurve det vanskeligere å bruke . Designere kan også lage teknologi i en personlig datamaskin mindre synlig ved å gjenbruke etablerte konvensjoner . Hvis et element av en datamaskin fungerer på en bestemt måte og mønsteret for å bruke dette elementet er gjentatt gjennom nye produkter , er produktet som helhet lettere å lære og mer intuitivt å bruke.
Emotional Design
Når brukerne finner teknologien irriterende på grunn av design, er de mindre tilbøyelig til å bruke produktet . En design kan lokke fram en negativ emosjonell respons ved å være vanskelig å bruke eller ved å tilby ubehagelige estetikk . Designere har gjort fremskritt i å flytte personlige datamaskiner nærmere usynlig i denne arenaen ved å lage lettere, estetisk tiltalende enheter som brukerne enkelt kan transportere .