? Moderne kommunikasjonssystemer økende grad avhengige av digitale data teknikker for å sende og motta informasjon , enten det er musikk fra en CD , Internett-data eller kabel-TV . På sitt laveste nivå , avsenderen strømmer en rekke data bits, ettall og nuller , til mottakeren. Transmisjonen metoden kan være synkrone eller ikke- synkrone , men begge sider må bruke samme system for å forstå hverandre . Synkron kommunikasjon
digitale kommunikasjonssystemer sende data biter som elektroniske pulser , en etter en . For å holde dataene organisert, benytter det synkrone system to ledninger : en for å bære data, og en andre for å bære et klokkesignal . Den klokke -signalet er en jevn strøm av identiske på-av pulser. Når pulsen er "på ", mottakeren readies seg for en data bit, noe som kan være en 1 eller 0 . Mottakeren henter den litt , lagrer det, og venter til klokken pulsen går av, deretter på igjen. Avsenderen kan ikke kommunisere for fort eller sakte for mottakeren , siden de deler en felles klokke og kommunisere på nøyaktig samme rate.
Asynkron kommunikasjon
En ikke- synkron , eller asynkron , sender kommunikasjonssystem data som biter akkurat som en synkron man gjør . Den asynkrone system avgir med klokkepulsen og benytter kun en enkelt ledning . Den bruker timing triks , sende 1s og 0s som pulser med forskjellige lengder , som " prikker " og " streker " i morse . Senderen kan sende en databit , eksempelvis med spesielle framing pulser før og etter det fortelle mottakeren " en databit er mellom montasjeegenskapene pulser. " Begge sider har sine egne klokker , hver kjører på samme hastighet, men ikke låst sammen . Siden deres klokker kjøre på samme hastighet , de "ser" datapulsene som har samme timing og tolke dem riktig. Asynkrone dataoverføringer har flere timing triks som indikerer starten og slutten av karakterer og større blokker av data .
Overhead og Speed
Synkron kommunikasjon krever ekstra ledning for å sende klokkesignal , i tillegg til selve dataene , men prosessen er enkel. Asynkron dataoverføring tar lengre tid , da det krever flere signalpulsering å sende samme melding . Når hastigheten er viktig , og avsender og mottaker må håndtere store mengder data , de vanligvis bruker synkron kommunikasjon. For eksempel data inne i en datamaskinens prosessor chip beveger seg på milliarder av tegn per sekund; . Brikken bruker synkron dataoverføring
Cost
Synkron overføring har høyere kostnader , som det må sikre at data flyter i takt med klokken til mottakeren. Fordi den bruker en mindre wire, asynkrone koster mindre. For applikasjoner der hastigheten på asynkron overføring er tilstrekkelig, men kostnadene er viktig , asynkrone metoder vinne . Også når data kommer med ujevne mellomrom , og i små mengder , gjør asynkron kommunikasjon bedre følelse .