Klient-server er den tradisjonelle modellen for nettverkskommunikasjon. I fordelingen av oppgaver som utføres av et program over et nettverk , er denne modellen kjent som en to-lags konfigurasjon. Dette er fordi to datamaskiner er involvert i å levere applikasjoner oppgaver. Dette gjaldt spesielt for databaseapplikasjoner . En tre -lags konfigurasjon sprer tilførsel av ressurser over tre datamaskiner. Klient-server kommunikasjon
" Klient-server " beskriver hvordan to datamaskiner kommunisere over et nettverk. Det er to datamaskiner i forholdet , og man må ta kontakt . Det er klienten . Klienter kan ikke godta forespørsler , bare gjøre dem . Servere eksisterer for å servere kunder . En server har ressurser som kundene trenger. De kontakter klienten server med en anmodning om en ressurs , eller en tjeneste, og serveren svarer med å levere den.
To- lags applikasjoner
En to- lags program bruker klient - tjener-modellen for å sentralisere ressurser over et nettverk . Servere er generelt store datamaskiner med mye lagringsplass eller prosessorkraft . Trolig den mest kjente type server er en filserver . I en to - lags program bruker som filserver , blir filen visningsprogram bosatt på brukerens datamaskin , men laster i filen fra serveren. To datamaskiner er involvert i å levere brukerens behov . Nøyaktig den samme prosessen skjer når en bruker "besøker " en webside. Snarere enn å gå til webserveren , brukeren aldri beveger seg faktisk , og så ikke " gå " på siden. I virkeligheten , tolker nettleseren på brukerens datamaskin ber om en kopi av en webside fra en webserver og deretter instruksjonene i ankommer meldingen inn en formatert side . Dataene befinner seg på en ekstern datamaskin , ligger tolke programmet på den lokale datamaskinen .
Tre- lags applikasjoner
Fordelene med sentralisering og spesialisering av datamaskin hardware skyver klient -server-modellen til en annen dimensjon . I to - lags applikasjoner , er brukergrensesnittet på én datamaskin og innholdet er på en annen. Tolketjenesten programmet kan ligge på heller. En annen type server er en applikasjonsserver . Brukerens datamaskin inneholder lite prosessorkraft og bare har en visning av programmet , som virkelig kjører på en ekstern datamaskin , men synes å være kjører lokalt. Dette er grunnlaget for "cloud computing ", som er i dag et raskt voksende arkivert av Internett-tjenester . Dette scenariet viser et tre - lags arkitektur . En annen mye implementert tre-lags scenario innebærer levering av data fra en database . Mange nettsteder er generert dynamisk fra data som er hentet fra en database . Et eksempel på dette er en søkemotor eller en eiendom nettsted. Hver linje vist på siden er faktisk formatert utgang fra en database. En vanlig tre-lags gjennomføring av disse nettstedene plasserer databasen på en annen server til webserveren holder program som genererer websiden . Leseren, webserveren og databasen ligger på tre forskjellige datamaskiner .
N -tier applikasjoner
Kombinere applikasjonsservere og Web - basert database servere raskt bringer scenario opp til fire lag . De bruker eksterne logger inn til en applikasjonsserver , som kjører en nettleser , som kontakter en webserver , som genererer en side ved å gå en databaseserver . Antall klasser som kan være involvert i å levere søknader er svært utvidbar . Av denne grunn er teknologien bak fordele oppgavene mellom spesialiserte servere kalt "n- tier . "