Fremskritt innen datateknologi i løpet av de siste tiårene har revolusjonert måten vi arbeider og bor. Mens tidlige datamaskiner kan bare behandle noen få instruksjoner om gangen , kan moderne datamaskiner utføre milliarder av maskin sykluser per sekund . Bryterne som ga innspill til disse behemoths har blitt erstattet med moderne innspill enheter som tastatur . Utdataenheter har avansert fra enkle trykt papir til avanserte skjermer som gir fantastisk grafikk . Utrolig nok, alle disse enhetene og prosesser arbeide sammen for å gi datamiljøer moderne samfunnet nyter. Input
Tidlig stormaskiner brukt et sett av brytere som tillater programmerere å sette opp instruksjonene for datamaskinen. Senere aktivert kortlesere raskere program og dataregistrering. Som dataterminaler ble tilgjengelig de tilrettelagt "virtuelle" kortlesere , erstatter de fysiske kortlesere over tid , noe som gjør livet mye enklere for programmerere . På 1980-tallet den personlige datamaskinen markedet dukket opp, og med det kom et behov for flere metoder for å legge inn informasjon i datamaskinen . Floppy disk drive teknologien gikk fra 8 - tommers disketter til 5,25-tommers disketter , til dobbel tetthet disketter og nå til USB flash drive teknologien . Alle disse enhetene gir informasjon i form av programmer og data i et format som kan leses av datamaskinen. Programmer fortelle datamaskinen hva de skal gjøre med dataene . Akseptere
Output
fleste dataprogrammer eller annen form for innspill og behandle den til å produsere noen form for produksjon. Utgang på stormaskiner kan være i form av trykte rapporter , kredittkort regninger og andre diverse typer utskrifter . Mye personlig datamaskin utgang tar form av et grafisk bilde på en skjerm , og lyd fra ulike typer programmer . Selvfølgelig kan personlige datamaskiner også produsere utskrifter og lagrer data på lagringsenheter . I en generisk forstand, datamaskiner prosess input og produserer menneske- forståelig utgang.
CPU
central processing unit av en datamaskin er der instruksjonene er utført på inngangen for å danne output . CPUer generelt er delt inn i to områder: aritmetisk - logisk enhet og kontrollenheten . Den ALU gjør selve behandlingen , mens CU fungerer som litt av en trafikk politimann , forteller instruksjoner og data når det er på tide å gå videre til neste destinasjon. I siste halvdel av det 20. århundre stormaskin hastigheter ble målt i MIPS , som sto for " millioner instruksjoner per sekund . " Men inngang og utgang spille en slik rolle i den totale gjennomstrømningen ligning som mange tekniske støtte ingeniører forandret mening til " meningsløse indikator på prosessorhastighet. "
Geting på bussen
" bussen" i en datamaskin faktisk refererer til ledningen sti som forbinder de ulike komponentene . Bredden på bussen bestemmer hvor mye data som kan bevege seg fra en komponent til en annen, og dette påvirker den generelle hastigheten på datamaskinen . Data fra inndataenheter reiser bussen for å komme til datamaskinens minne og CPU , og deretter reiser på bussen til utdataenheter . Busser har hastigheter i tillegg, også påvirker den totale gjennomstrømningen kapasiteten til en gitt datamaskin .