? Den klient-server modell for kommunikasjon er den opprinnelige metoden for å regulere kontakten mellom datamaskiner og andre nettverksenheter . Ingen spesifikk protokoll definerer klient-server modell. Men det er en bransjestandard for bestilling av meldinger over et nettverk . Client Definition
To definerende trekk ved klientdatamaskinen er i klient-server scenario. Den første er at den vil ha noe, er den andre at den initierer kommunikasjon med en anmodning . Vanligvis kan kundene bare være kunder og ikke gi ut ressurser eller tjenester til andre datamaskiner .
Server Definition
Serveren holde ressursene som er gått i klienten server transaksjonen. Serveren sitter og venter på forespørsler. Det lytter . Det spiller ingen kontakt ikke andre datamaskiner med mindre de andre PC- kontaktene det første . Svaret på en forespørsel kalles et svar.
Tilkoblinger
To metoder for kommunikasjon er mellom klient og server. Den første er forbindelsesløs . Klienten sender et forespørsler til serveren , sammen med adressen sin . Den venter deretter på responsen . Noen programmer har en tidsbegrensning for denne ventetiden og re- sende svaret hvis nå svar kommer i løpet av denne perioden. Den andre metoden er tilkoblingsorientert. Kompliserte eller tidkrevende transaksjoner , for eksempel en serie av data utveksling, eller nedlasting av en stor fil , krever klienten og serveren for å holde oversikt over tidligere meldinger og også for å sjekke om en rekke sendinger , for eksempel overføring av en fil i datapakker , kommer i rekkefølge uten manglende data . Hvis en mottakende klient må kontrollere at hver forventet pakke i sekvensen er ankommet , paret behovet for å etablere en sekvens . Dette kan ikke gjøres i en annen sammenheng enn innenfor en kobling. I denne modellen starter klienten ved å be om en tilkobling. Serveren svarer med tillatelse og en kort uttalelse om sine evner. Klienten sender deretter en rekke instruksjoner å etablere rammer for forbindelsen og serveren svarer på disse. Den største transaksjonen finner sted i en rekke utvekslinger før kunden velger å avslutte tilkoblingen .
Alternative
alternativ til klient-server arkitektur er peer -to- likemann . I dette scenariet , er hver datamaskin klient og server. Datamaskinene i nettverket kontakte hverandre direkte, og er ofte knyttet til mer enn én datamaskin om gangen . Peer -to - peer er populært for fildeling og chat-programmer . Klient-server er den vanlige metoden for å få websider fra en webserver .