En ubegrenset simplex -protokollen er en protokoll for kommunikasjon mellom datamaskiner som dataene flyter i bare én retning . På grunn av dette faktum, har avsenderen ingen måte å vite om mottakeren har mottatt et bestemt stykke informasjon. Behandlingstid er ikke en begrensning og buffer plass er alltid tilgjengelig ( dermed er det ikke behov for flow control . ) I tillegg til sin valuta for undervisningen, kan en slik protokoll være det riktige valget for kommunikasjonsnettverk der , i motsetning til Internett , pakker er garantert å ikke gå seg vill eller bestilles. Du kan implementere en ubegrenset simplex protokollen i dine programmer. Instruksjoner
en
inn din kode på Data Link Layer nivå i OSI -protokollen stack , både på avsender og hos mottaker . Protokoller på dette nivået overføre diskrete rammer mellom noder som er atskilt med et enkelt hopp på det underliggende nettverket .
2
Skriv avsenderens kode kjøres på en uendelig loop. I sløyfen , henter avsenderen en ny pakke som skal sendes fra følgende ( Network) lag, plasserer pakken innen en data -link ramme datastruktur og instruerer nedre laget for å sende den ut, da loop gjentar. Den spesifikke koden for å implementere denne funksjonen avhenger av programmeringsspråk du velger.
3
Skriv mottakerens kode kjøres på en uendelig loop. Innenfor denne sløyfen , venter mottakeren først inntil en ramme mottas på nettverket. Mottakeren fjerner ankommer rammen fra sin hardware buffer, strimler data -link header og sender resten av dataene opp til sitt lokale nettverk lag . Sløyfen gjentar deretter . Den spesifikke koden for å implementere denne funksjonen avhenger av programmeringsspråk du velger.