Dataoverføring innebærer formidling av digitale meldinger mellom digitale enheter . Signalene sendes via et nettverk til eksterne enheter , for eksempel skrivere eller andre datamaskiner . Dataoverføringen hastighet er avhengig av signalets effekt . Overføring på en kommunikasjonskanal mellom to digitale enheter kan skje på flere forskjellige måter , og er avhengig av retningen av hussentraler sendte antall dataenheter , eller bits, samtidig og synkroniseringen mellom sender og mottaker. Transmisjonskanaler
transmisjonskanaler er veier som overføre data . Nettverksenheter bruker tre overføringsmodi å utveksle data: simplex , halv dupleks og full duplex modus . I simplex overføring , strømmer data i bare en retning fra sender -enheten til mottaker -enheten. Halv dupleks-modus gjør at data å bevege seg i begge retninger , men hver enhet må ta svinger i å bruke linjen. Med full - duplex overføring, kan data flyte i begge retninger samtidig
serielle og parallelle tilkoblinger
Transmission avhenger av antall elementære enheter av data - . Bits - - som kan være oversatt av den kommunikasjonskanalen samtidig . Parallelle tilkoblinger tillate samtidig overføring av bits, mens serielle tilkoblinger kan bare sende én bit om gangen . De prosessorer som er i stand til å behandle flere bit på samme tid . På grunn av dette , mest grunnleggende dataoverføring tilkoblinger på datamaskiner er parallelle tilkoblinger. I en seriell nettverkstilkobling , må sende datamaskinen til å transformere innkommende parallelle data inn serielle data , og mottakeren datamaskinen trenger for å konvertere den til parallelle data igjen .
Asynchronous vs Synkron Transmission
data er vanligvis ikke overføres på en vanlig hastighet gjennom en kanal . En sender vil sende et utbrudd av regelmessig linjeavstand binære data bits , pause og sende den neste pakken . Dette fortsetter inntil meldingen er fullstendig overført. For mottakerenheten å gjenkjenne riktig øyeblikk for å lese de enkelte data biter fra kanal, må det vite nøyaktig når en pakke begynner, og hvor mye tid som har gått mellom bitene . Mottakeren kan deretter synkroniseres med senderen. Unnlatelse av å forbli synkronisert under en overføring vil føre til at data går tapt eller ødelagt . To grunnleggende systemer kan iverksettes for å sikre korrekt synkronisering : synkron og asynkron . Synkrone systemer bruker separate kanaler for å overføre data og timing informasjon . Tidspunktet kanal sender klokke pulser til mottakerenheten under overføringen. Mottakeren vil bare forsøke å lese data -kanalen etter en klokkepuls mottas. Som overfører datamaskinen sender både data og timing pulser , vil mottakeren dermed bare lese data når beskjed om å gjøre det av senderen , og enhetene forbli synkronisert . Asynkrone systemer ikke bruke en egen timing kanal . I stedet , både sender og mottaker er innstilt på forhånd på et avtalt overføringshastighet . En lokal oscillator i mottakerenheten vil generere en intern klokke -signal som er lik senderens hastighet. Pakkelengde i asynkrone systemer holdes kort , for å minimere risikoen for de lokale oscillatorer i sender og mottaker driver fra hverandre .