Den språklige betydningen av datakommunikasjon er utveksling av data mellom to enheter . Men når datakommunikasjon brukes med hensyn til elektroniske enheter ( særlig datamaskiner ) , refererer det til den kombinerte disiplinene matematikk, fysikk og elektroteknikk , arbeider med pakke- basert kommunikasjon mellom to eller flere enheter fjernt fra hverandre . En viktig del av datakommunikasjon er å gi detaljer om viktige elementer i prosessen , som foregår elektronisk. Senderen
Senderen er alle elektroniske enheter som sender eller overfører elektronisk kodede data biter som det tar som et innspill fra brukeren. For eksempel int han Ved datamaskinen datakommunikasjon , meldingen en bruker kommer inn med noen innspill enhet ( tastatur, mus, mikrofon, videokamera etc. ) er først kodet som elektroniske pulser , som er modulert og deretter overføres som datapakker til mottakeren. Datapakkene som stammer fra senderen er stemplet med adressen til senderen for identifikasjon .
Receiver
Akkurat som senderen er mottakeren en annen elektronisk enhet. Den mottar det kodete datapakken fra senderen. I PC - basert datakommunikasjon , har hver enhet sin egen distinkte adresse . En mottaker , ved mottak av datapakker fra senderen , gjennomfører en demodulation og dekoding prosess som oversetter eller dekoder meldingen og sender den til forbundet ut-enhet ( som skjerm, høyttaler, etc ) .
medium
datakommunikasjon , mediet er enhver enhet som fungerer som bane eller koblingen mellom sender og mottaker. I PC - basert datakommunikasjon , kan mediet være en kobbertråd av enhver type, luft, eller en optisk fiber. Den mest brukte medium i dagens kommunikasjonsnett er kobber , siden det er veldig billig å installere og administrere , og gir effektiv resultater på både sender og mottaker ender. Optisk fiber er mye dyrere og kostnadene forbruker (i form av forvaltningen ), men gir robuste og mer effektive resultater i datanettverk. Til slutt , er luft den billigste medium for kommunikasjon, men er svært upålitelig og usikre.
Protocol
Når du utfører datakommunikasjon via et nettverk , både sender og mottaker kreve noen form av regulering eller data overføring /mottak av standarder for å følge. En protokoll kan betraktes som standard sett av kommunikasjon regler og forskrifter som skal følges av kommunikasjonsenheter involvert i deling av data . For eksempel databit skal overføres fra senderen til mottakeren . I dette tilfellet gir en protokoll regler for hvordan data bits som skal overføres , ved hvilken hastighet de skal overføres og mottas , adressen struktur av sender og mottaker, hvor data som skal kodes og kodet , og den type medium.
Infrastructure
begrepet infrastruktur kan sees på nettverksarkitektur . Egentlig synes kommunikasjonen modellen mellom en enkel sender og mottaker svært enkel og idealistisk , men når millioner av sendere er samtidig overføre data til millioner av mottakere , er en hel arkitektur, inkludert ytterligere nettverksadministrasjon enheter , en nødvendighet . I denne forbindelse , enheter som rutere , svitsjer , huber og gatewayer , sammen med datamaskiner ( sendere /mottakere ) og medier utgjør infrastrukturen hvorpå datakommunikasjon utføres .