I datanettverk , er en server hvilken som helst datamaskin som betjener forespørsler av en eller flere klientmaskiner. Klienten , på den annen side , er vanligvis den datamaskin som grensesnitt med en menneskelig bruker . I dag opplever vi denne klient /tjener forhold nesten daglig . Nettlesing
Hver gang du besøker en webside , sender nettleser ( klient) en forespørsel til webserveren for den siden du ønsker å se. De fleste handlinger du utfører på denne websiden , som for eksempel å klikke på lenker , sende flere forespørsler til webserveren for mer informasjon.
E
Når du først klikke på " Send "-knappen på en e-postmelding , blir det ikke sendt direkte til mottakernes datamaskiner. I stedet går det fra datamaskinen ( en klient ) til en e-postserver . Senere , når mottakerne sjekke e-post , sine datamaskiner ( også klienter) sende forespørsler til e-postserveren om kopier av all sin nye post .
Games
< p > Mange online spill bruker en klient /server modell. Når du spiller med andre mennesker , kan hver handling du tar sendes til serveren . Serveren behandler handlinger utført av hver spiller , og deretter sender resultatene tilbake til hver spillers datamaskin. Klientprogrammet (spillet ) Deretter viser resultatene til spilleren.
Print Servers
Et eksempel på en server som ikke nødvendigvis bruke Internett ville være en print server, som kan ofte bli funnet i skoler, kontorer , biblioteker og andre offentlige steder . Siden det ikke er en skriver som er koblet til hver datamaskin i disse miljøene , håndterer en enkelt print server forespørsler av flere datamaskiner ( klienter ) på en gang .