I klient - server modell for databehandling , er oppgavene fordelt mellom en tjenesteleverandør , kalt en server, og en tjeneste anmoder , eller klient . Klient- tjener-modellen ble mye brukt i de tidlige dager av databehandling , ble da tilgang til dyre stormaskiner levert av dumme terminaler . Flere nylig , viste klient - tjener-modellen avgjørende for utviklingen av Internett. Det finnes flere modeller for klient - server interaksjon , med den største forskjellen er mengden av arbeid som utføres på hver side. Tynne klienter
En tynn klient er en enhet som mangler ressurser til å fungere uavhengig av en server. Tynne klienter kobler seg til nettverket , fange brukerens input og send den til serveren , hvor mesteparten av behandlingen vil finne sted. Denne modellen var populært rundt 1970, da dumme terminaler ble brukt til å få tilgang til kraftige stormaskiner. I dag kan nettlesere sees som tynne klienter kobler til webservere .
Fat klienter
Motstykket til en tynn klient er en tykk klient, også kjent som en fett klient eller en rik klient. Tykke klienter har nok datakraft til å fungere uavhengig av server, med mye av dataene og programmene som er lagret lokalt. En tilkobling med serveren er fortsatt nødvendig for å utføre enkelte funksjoner. Tykke klienter kan eksemplifiseres ved multiplayer gaming plattformer : . Klienten har evnen til å kjøre solo spill og utfører beregningsmessig kostbart arbeid å gjengi verden , mens serveren holder styr på staten for vår felles verden under flerspillerøkter
Servants
p Som prosessorkraft blir mer rimelig og bredbånd mer utbredt , er det datamaskiner kraftige nok til å fungere som servere , men billig nok til å brukes som klienter . Dette førte til fremveksten av " tjener " modellen i tidlig 2000-tallet , der en datamaskin er sett på som en server ved noen av sine jevnaldrende og som en klient av andre. Konseptet med en tjener , utviklet av skaperne av Gnutella -nettverket , tillater bygging av desentraliserte peer -to - peer nettverk som , i motsetning til mer tradisjonelle klient -server- modeller , har ingen single point of failure .