I klient-server arkitektur , en klient som kjører riktig programvare og maskinvare plattformer ber om tjenester fra en server som er spesielt designet for å svare på kundens forespørsler enten ved utførende databaseforespørsler eller sende ut svar til klienter. Klient-server- moduler kan enten være to- lags eller tre-lags arkitekturer . I en to - lags arkitektur , snakker klienten direkte til en server mens i en tre- lags arkitektur , er en annen server mellom klienten og hovedserveren innført for å gi en rekke tjenester . Skalerbarhet
Client Server arkitekturer , er skalerbarhet oppnås enten ved å skalere opp eller skalere ut . Skalering er opp der en enkelt høy ytelse server forventes å håndtere store mengder forespørsler mens skalering ut er hvor lasten er fordelt på mange lavpris servere. Skalerbarhet blir en stor fordel når du håndterer store mengder data , og i en prosess som kalles kontinuerlig replikering , en klient eller server applikasjon er i stand til å peke på mer enn én del av en database som kan finnes på en egen server , og dermed avlede volum som kan forbedre ytelsen.
Interoperability
Interoperabilitet innebærer støtte for ulike teknologier samt distribuerte objekter som gjør at forespørsler om å bli behandlet på tvers av ulike programmeringsspråk og plattformer . Interoperabilitet maksimerer verdien av innhold og gjenbruk av potensiell informasjon slik at utvikling av ny kunnskap . I en virkelig interoperable miljø , brukeren er klar over kompleksiteten i prosessen distribusjon og er i stand til å fokusere på implementering og gjennomføring av virksomheten regler og logikk . Komplekse oppgaver som søknad implementering og datalagring blir dermed fjernet fra brukeren.
Usability
Client Server arkitekturer tillate brukere å be , få tilgang til og presentere data gjennom kjente PC- grensesnitt. Vanligvis er det back- end prosess som involverer behandling, gjenfinning og gjennomføring av forretningslogikk helt usynlig for brukeren. I tillegg er hele prosessen hurtig og sømløs, noe som resulterer i mer effektive tjenester og ressursstyring . Client Server arkitekturer er mer ideelt der et antall samtidige brukere må oppdatere , rapportere og dele data. I tillegg er de høye intensive beregninger håndteres av høy ytelse servere slik at en organisasjon for å kutte kostnader ved å beholde eldre arbeidsstasjoner for front- end prosesser . Derfor, i Client Server arkitektur , er oppgradering vanligvis gjøres på serversiden . Eventuelle oppgraderinger arbeidsstasjonen klienter er minimal.