I de tidlige dagene av Internett , vil brukerne surfe på nettet via trege , dial-up telefon tilkoblinger . Nå er takket være mye raskere bredbånd kabel og DSL-tilkoblinger , en avansert teknologi som kalles "Voice over Internet Protocol " eller VoIP slik at brukerne kan ha sanntids samtaler over Internett . Nedsiden av VoIP er at det krever en betydelig mengde båndbredde til å levere klar lyd og video. Network Krav
Det sentrale spørsmålet når du bygger et VoIP nettverk projiserer hvor mye båndbredde vil være nødvendig. To viktigste variablene bestemme en nettverkets båndbredde krav : forventet antall samtaler , og kodeken eller koding protokoll som brukes . CODECs varierer etter kvalitet , robusthet og datakomprimering. Nettverk kan endre til en annen kodek , om nødvendig, men båndbredde behov bør beregnes basert på hver kodek som kan brukes. Båndbredde anslag må være tilstrekkelig til å håndtere det maksimale antall forventede samtaler for å unngå dårligere lydkvalitet , brutte samtaler og andre problemer .
Packet Overhead
Når VoIP-trafikk etterlater et nettverk , reiser det over Internett og en båndbredde -relatert problem som kalles " packet overhead " oppstår . Data sendes over Internett som pakker og, i tilfelle av IP-telefoni , må minst 50 pakker per sekund bli sendt for å holde en åpen kanal . Dette problemet forsterkes fordi mange bredbåndsforbindelser har upload hastigheter som er betydelig lavere enn sine nedlastingshastigheter .
Voice Activity
Under en samtale , bare én person snakker om gangen som regel , så hvis lyddata blir stadig sendt fra begge parter , er om lag halvparten av denne båndbredden bortkastet. Voice Activity Detection hindrer dette bortkastet båndbredde ved å suspendere utgående lyddata etter støynivået faller for en viss tid på hver ende av samtalen . Hvis riktig implementert , bør denne teknikken ikke være merkbar for noen av partene .
Tegn på problemer
VoIP bruk, utilstrekkelig båndbredde kan manifestere seg på ulike måter. Samtaler kan bli droppet , kan lyd eller video kvaliteten blir dårlig , eller strømmen kan fryse , i likhet med hva som skjer når en datamaskin låser seg . Med VoIP , fryser samtalen og ingen av partene kan høre den andre eller bli hørt . Pakker kan også komme i feil rekkefølge , et problem som kalles " jitter ", som skaper et virvar lyd eller bilde .
VoIP in Space
Bruken av VoIP å kommunisere med astronauter skaper en rekke nye problemer. Lange ventetider eller forsinkelse er forårsaket av den store avstanden som lydsignalet må reise . Mange flere pakker går tapt under overføring fra verdensrommet enn under en normal VoIP samtale , og kompliserte saker som involverer overføring banen må håndteres . Strategier for å utnytte båndbredde mer effektivt blir utviklet for å løse disse problemene .