Voice over IP-teknologi , eller VoIP, er designet for å sende og motta den menneskelige stemme over en Internet Protocol nettverk ( for eksempel Internett i seg selv ) . Fordi den menneskelige stemme ikke krever absolutt troskap for å bli forstått , ikke VoIP ikke krever like mye båndbredde er nødvendig for å overføre, sier levende musikk over et IP- nettverk i akseptabel detalj . Hvor mye båndbredde det krever varierer avhengig av algoritmen som brukes for å kode signalet. Silence
Informasjonen VoIP sender og mottar, er i form av "pakker" . Husk at fordi den er designet for samtaler, noe som trolig inneholder perioder med stillhet, er VoIP ikke konstant sender , det er bare når et høyt nok lyd er plukket opp at VoIP bruker noe båndbredde i det hele tatt
Headers
Hver VoIP pakke krever en " header ", en samling av teknisk informasjon som alltid er 320 bits i størrelse. Hvor mye av en last denne steder på båndbredde avhenger av hvor mange pakker blir sendt per sekund - noe som i sin tur er avhengig av hvor stor del av lyden hver pakke representerer. Mindre, mer hyppige pakke nyttelast bety flere header data og dermed mer bruk av båndbredde , større, mindre hyppige nyttelast bety lengre overføringsforsinkelse
Codecs
major. determinant av VoIP båndbredde krav er kodeken programvaren bruker . En kodek ( komprimering /dekomprimering ) er et dataprogram som komprimerer og koder for et signal på den ene ende av en overføring og dekomprimerer og dekoder det i den andre enden . Flere forskjellige VoIP- kodeker finnes, og alle av dem produserer pakker av forskjellige størrelser, noe som også betyr forskjellige nyttelast og forskjellig antall overskrifter per sekund . Krav til båndbredde av populære kodeker kan være så lav som den iLBC er 28 kilobit per sekund (kbps ) eller så høyt som G.711 ' s 87 Kbps . Sjekk din VoIP-programvare i dokumentasjonen for informasjon om hvilke codec du bruker , og sjekke en kodektabellen som den som er knyttet i Ressurser for at codec er gjennomsnittlig bruk av båndbredde .