La oss bryte ned hvordan programmer lagres, som dekker både kildekoden og den kjørbare skjemaet:
1. Kildekodelagring
* Tekstfiler: Den grunnleggende måten å lagre programmer er som tekstfiler. Dette er hva du ser når du åpner et program i en kodedaktør.
* filtyper: Disse tekstfilene lagres ofte med utvidelser som:
* .py (Python)
* .java (Java)
* .cpp (C ++)
* .js (JavaScript)
* .html (HTML - for websider)
* .css (CSS - for styling av webside)
* Innhold: Tekstfilene inneholder instruksjonene skrevet på et spesifikt programmeringsspråk, sammen med kommentarer som hjelper til med å forklare koden.
2. Kjørbar kodelagring
* kompilerte språk (som C ++, Java):
* Samling: Kildekoden konverteres til maskinlesbare instruksjoner (maskinkode) av et program som heter en kompilator.
* kjørbare filer: Maskinkoden pakkes deretter inn i en kjørbar fil (som en .exe -fil på Windows).
* lagring: Disse kjørbare filene lagres på datamaskinens harddisk eller annen lagringsenhet.
* tolket språk (som Python, JavaScript):
* Ingen kompilering: Tolkede språk samles ikke direkte til maskinkode. I stedet blir de behandlet linje for linje av en tolk.
* Bytecode: Noen tolkede språk genererer bytekode, som er en mellomform mellom kildekode og maskinkode.
* Virtuell maskin: Bytecode eller kildekode utføres av en virtuell maskin, som oversetter koden til instruksjoner datamaskinen kan forstå.
3. Programlagring i minnet
* Lasting: Når du kjører et program, lastes den kjørbare filen inn i datamaskinens RAM (Random Access Memory).
* utførelse: CPU (sentral prosesseringsenhet) leser deretter instruksjonene fra minnet og utfører dem.
* data: Programmer må også lagre data mens de kjører (som tall, strenger og variabler). Disse dataene lagres også i RAM.
eksempler:
* et Python -program: Du oppretter en .py -fil som inneholder Python -koden din. Pythons tolk leser .py -filen, og instruksjonene utføres.
* et Java -program: Du skriver Java -koden din i en .java -fil. Java -kompilatoren konverterer .java -filen til en .klassefil (Bytecode). En Java Virtual Machine (JVM) leser deretter .klassefilen og utfører koden.
Nøkkelpunkter
* Programmer eksisterer i både menneskelig lesbar (kildekode) og maskinlesbare (kjørbare) skjemaer.
* Den typen som brukes dikterer om programmet er samlet eller tolket.
* Under utførelsen er programmer bosatt i RAM, slik at CPU får tilgang til dem raskt.
Gi meg beskjed hvis du har mer spesifikke spørsmål om hvordan programmer lagres eller andre aspekter ved programmering!