A VSH fil eller et toppunkt shader -fil , inneholder en grafikk funksjon for etablering av tredimensjonale objekter og miljøer , som vanligvis brukes i videospill eller dataanimasjon . Vertex shaders legge til spesielle effekter som farger, teksturer eller belysning egenskaper til objekter i et 3D-rom. Du trenger omfattende kunnskap om programmering for å lage en fungerende VSH fil - det er opp til deg å forfatte den faktiske shader , mens VSH fil bare inneholder det, og gjør at du kan åpne den i ulike utviklings- programmer . Instruksjoner
en
Forfatter et toppunkt shader med høyt nivå shader språk, HLSL , i et enkelt tekstredigeringsprogram som Microsoft Notepad . Lagre filen i TXT -format.
2
Åpne TXT-filen som inneholder koden for din vertex shader i integrert utviklingsmiljø , for eksempel Microsoft Visual Studio.
3
Lagre TXT -filen som inneholder din vertex shader koden ved hjelp av IDE "Lagre som "-funksjonen . Bruk filtypen " . Vsh " når du lagrer filen.
4
Forfatter ditt vertex shader innenfor en OpenGL program spesielt ment å lage og eksportere shaders eller andre spill og dataanimasjon utvikling eiendeler, som for eksempel Apple OpenGL Shader Builder , OpenGL Software Development Kit er Shader designer eller AMDs GPU ShaderAnalyzer . Selv om hvert program varierer, vil du vanligvis må oppgi kildekoden til en kildekode vinduet og deretter legge til ressurser og variabler . Kompilere koden og lagre den i VSH filformat.