OGRE står for objektorientert Graphics Rendering Engine. Den lar deg utvikle grafiske applikasjoner ved hjelp av objektorientert programmering paradigme og C + + språk . Dette paradigmet fokuserer på etablering av gjenstander fra blåkopi -lignende klasser , som inneholder både data og funksjoner relatert til en reell konsept. For eksempel representerer Vector3 klassen en retning i 3D-rom og er modellert etter den matematiske vektor konseptet. De objektene som er opprettet fra denne klassen kan brukes på hjelp av en rekke operatører. Du trenger
C + + Integrated Development Environment ( IDE ), for eksempel Kode :: Blocks
C + + Compiler , slik GCC
OGRE software development kit ( se Ressurser )
Vis mer instruksjoner
en
Load C + + IDE ved å klikke på programmets ikon. Når den åpnes, velger du "Fil /Ny /Project" og velg " OGRE Project, " som er tilgjengelig i de etiske :: Blocks IDE . Velg et navn for prosjektet. Deretter dirigere IDE til mappen der OGRE er installert. En ny OGRE prosjektet er opprettet , og en ny kildekoden filen vises i hovedredaktør vinduet.
2
Skriv følgende " createScene "-metoden erklæringen , erstatte " Prosjektnavn " for hva du valgte å navngi prosjekt : en
ugyldig Prosjektnavn :: createScene (void ) { }
3
Erklærer en ny " Vector3D " objekt ved å skrive følgende uttalelse innenfor de klammeparentes av " createScene "metoden. Denne uttalelsen skaper en vektor som peker til et punkt som ligger i 3D-rom med koordinert av ( 1 , 1 , 1 ) : en
Ogre :: Vector3D v = new Ogre :: Vector3D ( 1 , 1 , 1 ) ;
4
Erklærer en ny " Vector3D " objekt som peker til koordinatene ( 0 , 1 , 0 ) : en
Ogre :: Vector3D w = ny Ogre :: Vector3D ( 1 , 1 , 1 ) ;
5
Bruk først tillegg operator " operator + " for å legge de " Vector3D " objekter " v " og " w" sammen , som dette:
v = v + w,
6
Bruk det andre tillegg operator " operator + =" for å oppnå det samme med en enklere syntaks , som dette : en
v + = w ;
7
Utforsk resten av aritmetiske operatører. Det er aktører som lar deg legge til, trekke fra, multiplisere og dividere " Vector3D " objekter . Disse aktørene er "+ ", " - ", " * " og " /", henholdsvis . De alle bruker samme syntaks som tillegg operatør .
8
Bruk " operator ==" inne i et " hvis " statement. Denne operatoren tester for å se om to vektorer er lik hverandre . Syntaksen for en slik operasjon ser slik ut : en
if ( v == w) { std :: cout << " v og w er lik " << std :: endl ; }
9
Bruk "operator ! =" inne i et " hvis " statement. Denne operatoren tester for å se om to vektorer er ikke lik hverandre . Skriv følgende : en
if ( v = w ! ) { Std :: cout << "v og w er ikke lik << std :: endl ;}