I dataprogrammering, oppstår et utvalg struktur når du koden din program til å utføre en av flere mulige utfall , basert på verdien av en variabel . I C-programmering , de to typene av valg strukturer er " hvis" uttalelser og " bryter " saker . Du kan bruke en av disse strukturene hvor som helst i programmet, men de vises forskjellig syntaktisk . Hvis Statement
"hvis" statement lar deg endre flyten i programmet . Du kan sammenligne en variabel mot en verdi eller en av flere verdier , ved hjelp av " else if " blokker , og bestemme hva de skal gjøre hvis variabelen samsvarer med noen av dem , og hva de skal gjøre når det ikke gjør det , ved hjelp av en " else " blokkere . Du kan utvide funksjonaliteten til en hvis setningen ved å sammenligne mer enn én variabel om gangen med "og" og " eller" logikk , eller du kan neste flere hvis uttalelser i hverandre for å sammenligne flere variabler .
Hvis statement Syntax
å bruke en hvis setningen , skriver du " hvis (var op verdi) " der "var" er den variabelen som du ønsker å sammenligne, "op " ; blir operatøren , slik som er lik eller større enn eller mindre enn , og " verdi " er verdien for å se om den variabelen evalueres til . Etter at "hvis" blokk, kan du inkludere en eller flere " else if " blokker for å teste for flere forhold , med samme syntaks som den første hvis setningen . Du kan også bruke " annet " som den siste blokken som utfører dersom variabelen ikke samsvarer med noen av hvis eller annet hvis blokkene .
Switch Selection
bryteren tilfelle utvalget fungerer best når du har flere mulige utfall , selv om du kan bruke det til så få som én . Du passerer en variabel til bryteren struktur og det sammenligner sin verdi mot en rekke saker , og tar det riktige for den det passer . I motsetning til hvis setningen , utfører bryteren tilfelle bare utfall når variabelen samsvarer med ett av tilfellene. Den støtter ikke større enn eller mindre enn operatørene .
Switch Syntax
å bruke bryteren saken utvalg struktur , du skriver "bryteren ( var) " til åpne blokken , der "var" er den variabelen som du vil sammenligne. På de neste linjene , programmerer du de ulike tilfellene ved å skrive " case" og mønsteret du ønsker å matche , så uttalelsene som du ønsker å gjennomføre for hvert enkelt tilfelle . Til slutt , skriver du søkeordet " pause " for å fortelle blokken for å avslutte bryteren når saken er ferdig . Etter hvert tilfelle , opprett en " standard "-bryter , som blokken utføres når ingen av sakene matche.