Gjøre et objekt sprett i en Microsoft Visual C # applikasjon kan gjøres enkelt ved hjelp av noen få skjemaegenskaper og et tidsur kontroll . C # er et programmeringsspråk inkludert i Microsoft Visual Studio-pakken , og det kan brukes til å lage Windows Forms applikasjoner . Bouncing gjenstander er ofte brukt i spillet applikasjoner , for eksempel en ball spretter inne i et skjema . Bruk et tidsur kontroll for å holde oversikt over størrelsen på formen og plasser ballen tilsvarende. Du trenger
Microsoft Visual Studio installert
Vis flere instruksjoner
en
Launch Microsoft Visual Studio . Klikk " Nytt prosjekt " på ruten til venstre i programvinduet og utvide "Andre språk " under " Installerte maler . " Klikk " Visual C #" og dobbeltklikk på " Windows Forms Application " fra midten av dialog vinduet for å opprette en ny prosjekt .
2
Dobbeltklikk skjemaet for å opprette en ny form Load hendelse. Sett inn følgende kode over "public Form1 ( ) " for å lage fire heltall globale variabler i denne modulen :
int dx , int dy , int x ; int y;
3 < p > Kopier og lim inn følgende kode på innsiden av " Form1_Load " hendelse for å generere et tilfeldig tall : en
Random omg = new Random (); dx = rnd.Next ( 1 , 4 ) ; dy = rnd.Next ( 1 , 4 ) ; x = rnd.Next ( 0 , this.ClientSize.Width - 50 ), y = rnd.Next ( 0 , this.ClientSize.Height - 50 ) ;
4
Bytt tilbake for å danne design og høyreklikk skjemaet. Klikk på " Egenskaper" og klikke på "Hendelser "-ikonet , som ligner en belysning streik . Dobbeltklikk på siden av " Paint " for å lage arrangementet. Kopier og lim inn følgende kode i tilfelle : en
e.Graphics.Clear ( this.BackColor ) ; e.Graphics.FillEllipse ( Brushes.Black , x , y , 50 , 50 ) ; e.Graphics . DrawEllipse ( Pens.Black , x , y , 50 , 50 ) ;
5
Switch tilbake for å danne design og dobbeltklikk på " Timer" for å legge til en ny en til prosjektet. Høyreklikk timerkontrollen og klikk " Egenskaper". Still " Enabled " til " true" og sett " Intervall" til "1 ". Dobbeltklikk timerkontrollen å skape en hake hendelsen. Legg til følgende kode for å flytte objektet : en
x + = dx ; if ( x < 0 ) { dx = - dx ; } else if ( x + 50 > this.ClientSize.Width ) { dx = - dx ;}
y + = dy ; if ( y < 0 ) { dy = - dy ; } else if ( y + 50 > this.ClientSize.Height ) { dy = - dy ; } this.Invalidate ();
6
Trykk " F5 " for å kjøre programmet og se ballen sprette frem og tilbake. Endre størrelsen på skjema for å sprette ballen raskere eller langsommere .