bruker namespace std;
3
Lag to rekker av strenger . En matrise er en beholder som inneholder en sekvens av objekter , og de er perfekt for å holde drakten og verdien av et spillkort . For en standard dekk, minus Joker -kort, kan du skrive følgende to streng arrays : en
streng dress [] = {" Diamonds ", " Hearts" , " Spar ", " klubber" };
streng facevalue [ ] = { "To" , "Tre" , " Fire ", " Five" , etter
" Six" , " Seven" , " Eight ", " Nine ", " Ace "," king " , etter
" Queen "," Jack " };
4
Skriv en funksjon som tilfeldig bestemmer dress og verdien av et kort . Kalle denne funksjonen " getCard " og sende den har en streng. Skriv følgende for å opprette et skjelett av denne funksjonen : en
string getCard ( )
{ }
5
Fyll ut funksjonen ved å skrive inn koden nødvendig å trekke et tilfeldig kort . All koden i trinn 6 til 11 må plasseres i mellom klammeparentesene av " getCard "-funksjonen .
6
Erklærer en tekststreng som representerer et kort, noe som kan gjøres ved å bare å skrive følgende : en
streng kort,
7
Lag to heltallsvariabler som skaper tilfeldige verdier . Den første variable lager verdier mellom 0 og 11, og er perfekt for tilfeldig å bestemme den nominelle verdien av et kort. Den andre variable skaper verdier mellom 0 og 3 , og er egnet for å bestemme fargen på et kort
int cardValue = rand ( ) % 12; .
Int cardSuite = rand ( ) % 4 ;
8
Legg til pålydende til strengen " kort" som dette : en
kort + = facevalue [ cardValue ];
9
Plasser en skillevegg i mellom kortet verdi og dress som dette : en
kort + = " av ";
10
Legg til fargen på kortet til strengen som dette:
kort + = drakt [ cardSuite ];
11
Output strengen og avslutte funksjonen ved å skrive følgende : en
retur kort,
12 < p> Lag en hovedfunksjon . Dette er inngangsporten til programmet , og det er her det begynner henrettelse . Koden fra de gjenværende trinnene må gå i mellom klammeparentesene av den viktigste funksjonen , som vist nedenfor :
int main ( )
{ }
13
Skriv følgende uttalelse å be spilleren hvor mange kort han ønsker å tegne:
domstol << " hvor mange kort ønsker du å tegne? " << endl;
14
Erklærer en heltallsvariabel som lagrer antall kort spilleren ønsker å tegne, men sette den til null for nå :
int numberOfCards = 0 ;
15
Skriv følgende uttalelse å hente verdien input fra tastaturet og sett den lik de variable " numberOfCards ", som dette :
cin >> numberOfCards ;
16
Lag en for løkke som gjentar den samme koden så mange ganger som brukeren har valgt med " numberOfCards " verdi. Deretter ringe , eller påkalle , funksjonen " getCard " for å generere et tilfeldig kort . Du kan sende litt tekst også, som dette : en
for ( int i = 0; i < numberOfCards ; i + + )
{domstol << " Du trakk en : " < < getCard ( ) << endl ;}
17
Kompiler programmet ved å trykke på den grønne " Play "-knappen . Dette skaper en enkelt kjørbar fil ut av alt dette kildekode. Denne filen vil automatisk bli kjørt for deg , slik at du kan spille ditt eget spill. Hvis du skriver inn fire , kan du få et resultat som ser slik ut : en
Du trakk en : Sju av klubber
Du trakk en : Queen of Diamonds
Du trakk en : Sju av Diamonds
Du trakk en : Åtte av Spades