OpenGL er en åpen kildekode grafisk bibliotek som lar deg utvikle 3D-applikasjoner . Siden det er åpen kildekode , er det gratis å bruke og modifisere etter eget ønske . The Integrated Development Environment ( IDE ) programvare - kjent som kode :: Blocks - har innebygd støtte for OpenGL , noe som gjør det svært enkelt å komme i gang med utbygging. Du kan lage en helt enkel OpenGL program på sekunder ved hjelp Kode :: Blocks. Dette programmet vil vise en animert , multi -farget pyramide bruker OpenGL og C + + . Instruksjoner
en
Start Kode :: Blocks søknad ved å klikke på sin søknad linken. Programmet laster øyeblikk .
2
Klikk på menyvalget som heter "File " og velg " New " fra sub - menyen som vises. Velg " Prosjekt" fra neste sub - menyen som vises. En "New Project dialog" vises.
3
Velg " OpenGL Project" fra listen over tilgjengelige prosjekter . Du må kanskje bla ned for å se det oppført .
4
Klikk på " Go"- knappen for å fortsette . En "Velkommen" skjermen vises.
5
Klikk på " Next" -knappen for å fortsette forbi "Velkommen" skjermen . En ny side åpnes, som har fire tekstbokser .
6
Skriv inn et navn for prosjektet i den første boksen . Dette er alt du trenger å gjøre for å skape et nytt prosjekt , men du kan endre plasseringen der prosjektet er lagret ved å endre banen oppført i den andre tekstboksen
7
Klikk på "Finish . " -knappen for å opprette den nye OpenGL prosjektet. Dette prosjektet er ikke tom , for den inneholder en kildekode fil som importerer alle de nødvendige OpenGL bibliotekene . Det demonstrerer også mulighetene i OpenGL ved å opprette en spinnende pyramide animasjon.
8
Trykk på " F9 "-tasten for å bygge og kjøre programmet. Det vises et vindu med en spinning, farget pyramiden.