Beregne GPA kan være en vanskelig og tidkrevende prosess . Når du forsøker å finne ut hva karakterene du trenger for å få for å få en bestemt karakter punkt gjennomsnitt blir det enda mer tidkrevende , og krever flere omberegninger . Bygge en enkel GPA kalkulator i C + + kan spare timer med ettertanke og matematisk arbeid og gi deg en pålitelig lesning av din nåværende eller spådd GPA. Du trenger
C + + kompilatoren
Vis flere instruksjoner
en
Legg " # include " og " bruker namespace std; " uten anførselstegn i begynnelsen av programmet. Type " i main ( ) { } " uten anførselstegn for å holde dine funksjoner.
2
Opprette variabler for hver nødvendige antall brukes til å beregne GPA ved å bruke heltall og flyte . I begynnelsen av programmet, variabler er nødvendig for kurstimer , klassetrinn, antall timer , poeng og poeng totalt . Heltall brukes for hele tall , mens flottøren brukes for hvilket som helst antall som måtte være et desimaltall . For eksempel legge til " int timer; int klasse ; float totalhours ; float poeng, float totalpoints ; " uten anførselstegn og et linjeskift etter hver semikolon
3
Lag en tekst utgang . ved hjelp av C -utgang ( domstol ) . Type " cout <<" etterfulgt av teksten du vil ha i anførselstegn . Slik skriver du ut en variabel i stedet for tekst, skriver variabel navn uten anførselstegn . For eksempel , " domstol <<" Skriv inn antall studiepoeng for det første kurset , etterfulgt av den numeriske karakter mottatt eller forventet. \\ n "; " uten første og siste anførselstegn . "\\ n" skaper et linjeskift så de neste teksten vises på neste linje .
4
Lag en "mens "-funksjon som vil sløyfe på ubestemt tid for å beregne GPA. Type " mens 1 ( < 2 ) { }" uten anførselstegn . Dette forteller datamaskinen at så lenge en er mindre enn 2 , gjenta instruksjonene inne i parentes .
5
Samle input fra brukeren . Bruk C inngang ved å skrive " cin >> timer >> klasse ; " som tillater brukeren å skrive inn de timene , trykk enter , skriv klasse og trykk enter igjen , lagre opplysninger til bruk i søknaden
6
Beregn karakterpoeng ved å bruke " poeng " variable du opprettet i trinn to , så gjør det samme som antallet selvfølgelig timer multiplisert med den numeriske karakter . For eksempel " poeng = timer * grade , " etterfulgt av " totalhours = totalhours + timer ; " som tar brukerens neste klasse informasjon input og legger det til gjeldende kjører totalt . Gjør det samme for de karakterpoeng ved å legge til " totalpoints = totalpoints + poeng ; "
7
Lag en variabel for GPA og beregne antall på samme tid . . Type " float GPA = ( totalpoints /totalhours ) ; " . Med karakteren poeng delt på antall timer som gir deg en total GPA
8
informere brukeren av deres nåværende GPA totalt ved å skape en effekt med flere strenger . Dette kan gjøres ved å legge til "<< " mellom hver streng . For eksempel , " domstol << " Din nåværende GPA er : "<< GPA <<" \\ n " <<" Oppgi antall studiepoeng for neste kurs , etterfulgt av den numeriske karakter mottatt eller forventet. \\ n "; " uten første og siste anførselstegn . Dette skriver den GPA som ble beregnet
9
Erase dagens GPA totalt ved å skrive " GPA = NULL ; " for å sikre at ingen problemer oppstår med kalkulering og tilordne variabelen . Dette bør være den siste teksten før de slutter parentes . Når programmet kjøres, vil programmet nå gå tilbake til begynnelsen av "mens " statement og få innspill , beregne kjører GPA og skrive den ut for brukeren .
10
Bygg søknaden med kompilatoren ved å klikke på "Bygg " og deretter " Run" i menylinjen eller ved å klikke på "Build & Run "-ikonet , og deretter kjøre programmet.