//for tiden ( )
3 Erklærer variabler som skal brukes i programmet og gi opprinnelige verdiene ved å legge følgende kode i din viktigste funksjon:
const int SIZE = 6; //hvor mange lottotrekningen
const int LOTTERY_MIN_NUM = 1; //minimum lotteri nummer
const int LOTTERY_MAX_NUM = 53 , //maksimum lotteri nummer
const int MAXBUFFERSIZE = 3 ;
int lottery_numbers [ SIZE ], //vinnende datamaskin lottotrekningen
int user_numbers [ SIZE ], //brukerens input tall
røye ch ;
røye buffer [ MAXBUFFERSIZE ];
int char_count = 0;
int antall = 0;
int valid_number = 0 ;
int n = 0;
int seier = 0;
4
Samle brukerens lottotrekningen ved å legge følgende kode:
printf ("Skriv inn % d lottotrekningen , ett per linje ( % d - % d ) \\ n" , STØRRELSE , LOTTERY_MIN_NUM , LOTTERY_MAX_NUM ) ;
for ( n = 0 , n < SIZE ; n + + )
{
valid_number = 0;
while ( valid_number == 0 )
{
lm = getchar ();
char_count = 0;
while ( ( lm = '\\ n' ) && ( char_count < MAXBUFFERSIZE ) ! )
{
buffer [ char_count ] = ch ;
lm = getchar ();
char_count + +;
}
if ( char_count < MAXBUFFERSIZE )
{
buffer [ char_count ] = '\\ 0 '; .
}
annet
{
printf ( " Ugyldig antall Enter et tall mellom % d og% d \\ n " , LOTTERY_MIN_NUM , LOTTERY_MAX_NUM ) ;
buffer [ MAXBUFFERSIZE - 1 ] = '\\ 0 ';
valid_number = 0;
< p > fortsette,
}
nummer = atoi (buffer ) ;
if ( (antall < LOTTERY_MIN_NUM )