C + + er et programmeringsspråk som gjør det mulig for utvikling av en rekke applikasjoner , inkludert interaktive spill . Samtidig som en moderne spillet tar flere titalls utviklere år å oppnå, kan selv en nybegynner programmerer lage et enkelt spill , som for eksempel å gjette et tall mellom ett og 10 år. Å gjøre et interaktivt spill er god programmering praksis fordi det lærer deg hvordan du skal håndtere brukerens input og output. Dette er to viktige aspekter alle programmerere må mestre . Du trenger
C + + Integrated Development Environment ( IDE ), for eksempel Eclipse CDT
C + + Compiler , slik GCC
Vis flere Instruksjoner
en
Load den C + + IDE ved å klikke på programmets ikon. Når den åpnes, velger du "Fil /Ny /Project" og velg " C + + Project" for å opprette en ny C + + prosjekt . En tom kildekoden filen vises i teksteditoren delen av IDE .
2
Skriv følgende linjer på toppen av kildekoden filen for å importere biblioteker av funksjoner som er nødvendige for å håndtere brukerens input , bruker produksjon og generering av tilfeldige tall : en
# include
# include
# include
bruker namespace std;
3
Skriv følgende "main "-funksjonen erklæringen , som fungerer som en inngangsport inn i programmet . All koden vil ligge i mellom klammeparentesene som følger den viktigste funksjonen nedenfor :
int main ( )
{ }
4
Skriv en erklæring om at utganger en melding til brukeren informere dem om spillet objektiv, som dette : " Vennligst gjette et tall mellom én og ti "
cout << << endl;
5
Skriv en uttalelse som utganger en melding til brukeren informere dem om spillet målet , slik som dette : en
domstol << " Vennligst gjette et tall mellom ett og ti! " << endl;
6
Lag en variabel butikkene spillerens gjetning, som dette : en
int gjetning = 0;
7
Skriv en uttalelse som leser inndata fra tastaturet : en
cin >> gjetning ;
8
Skriv en " hvis " statement som sjekker for å se om eller ikke spiller gjettet riktig . Dersom spilleren har riktig gjettet svaret , kan du sende en enkel gratulasjonsmelding som dette : en
if ( svar == gjetning)
{domstol << " Du er riktig Gratulerer ! ! " << endl ;}
9
Skriv en " annet " statement som kjører hver gang de spiller gjetter feil. Du kan også sende riktig svar som dette : en
annet
{domstol << "Feil Det riktige svaret er : . " << Svar << endl ; }
10
Kjør programmet ved å trykke på den grønne " Play" -knappen på den øverste raden med knapper i IDE . Programmet startes et vindu, og ber deg om å taste inn et nummer . Prøve og gjette riktig svar!