The C + + programmeringsspråk er utrolig fleksibel og gir deg mulighet til å utføre mange forskjellige typer oppgaver . For eksempel kan du bruke C + + språk for å lage en grafisk visning av data . Disse dataene kan lagres som punkter i en fil som programmet leser fra . Dataene består av punkter på en 2 -D -feltet , og kan deretter vises på et rutenett ved hjelp av enkle tekst utgang . Dette programmet er et flott prosjekt for alle som er villige til å lære mer om programmet inngang og utgang ved hjelp av C + + . Du trenger
C + + Integrated Development Environment ( IDE ), for eksempel Eclipse CDT
C + + Compiler , slik GCC
Vis flere instruksjoner
en
Opprett en tekstfil som inneholder en haug av interessante data . Åpne en tekst editor som Wordpad ved å klikke på ikonet og legge inn følgende verdier:
0 1
1 2
2 3
4 5
2
Load C + + IDE ved å klikke på programmets ikon. Når den åpnes, velg " File", " New" og "Project ". Velg "C + + Project" for å opprette en ny C + + prosjekt . En tom kildekoden filen vises i teksteditoren delen av IDE
3
Skriv følgende for å erklære en hovedfunksjon : .
Int main ( )
{ }
Hovedfunksjonen er der all koden vil ligge og hvor programmet begynner
4
Skriv inn følgende linje til å erklære en konstant: .
< p> const int DisplaySize = 50;
Denne konstante vil avgjøre hvor stort displayet er det . Utgangen displayet vil være et to-dimensjonalt rutenett. På de fleste konsoller og er en 50 -by - 50 tegnrutenett trolig stor nok. Skriv følgende for å erklære dette konstant størrelse : en
streng linje ;
5
Skriv følgende kode for å lage en to - dimensjonal data matrise:
røye skjerm [ ,"DisplaySize ] [ DisplaySize ] = { '0 ' }; .
Denne rekken bruker " DisplaySize " konstant å sette sine dimensjoner
6
Skriv følgende for å erklære en streng som vil motta data fra dine innspill fil : en
streng linje ,
7
Skriv følgende kode for å åpne filen
ifstream pointsFile ("" points.txt . " points.txt ");
Denne filen må være i samme mappe som kildekoden kjørbar fil
8
Skriv følgende . " hvis " statement :
< p > if ( pointsFile.is_open ( ) )
{ }
Denne uttalelsen sjekker om filen er åpen . Dette er en failsafe tiltak som kan hindre at programmet krasjer
9
Skriv følgende "mens " loop : .
While ( pointsFile.good ( ) )
{ }
"mens " loop vil reagere gjennom filen og lese alle sine innspill . Så lenge filen har innhold , tilstanden " pointsFile.good ( )" vil vurdere som sann . Hvis plassert inne i en "mens " loop , programmet vil sløyfe gjennom hele innholdet i filen . Skriv følgende "mens " loop inne i klammeparentes av " hvis " statement gjort i forrige trinn :
10
Skriv følgende utsagn i mellom klammeparentesene på "mens " loop :
getline ( myfile , linje) ;
skjerm [ linje [ 0 ]] [ linje [ 2 ]] = ' X ';
Denne koden leser en linje av data bruke " getline "-funksjonen . Dette vil oppbevare i strengen " linje ". Disse dataene vil bestå av 2D- koordinater , som deretter kan brukes til å markere et sted på skjermen grid
11
Skriv følgende nestes " for " loop struktur: .
For ( int i = 0 ; i < DisplaySize ; i + + )
{ for ( int j = 0 ; j < DisplaySize ; j + + )
{domstol << skjerm [ i] [ ,"j ]; } }
Denne strukturen looper gjennom " display" grid bruke et par nestes " for" looper , og den skriver ut hva verdien er lagret i hver celle . En celle vises hvis koordinatene var i input -filen " points.txt . "
12
Kjør programmet . Programmet leser koordinatene fra « points.txt " og skriver ut et rutenett med en "X" for hver koordinat .