3 Begynn main ( )-funksjonen og ringe funksjonene å starte Allegro , slik at du kan vise grafikk . Dette bør se ut som følgende : en
int main ( int argc , char * argv [ ] )
{
al_init ();
al_init_image_addon ( ) ;
4
Lag en skjerm hvorpå å tegne grafikk ved hjelp av funksjonen argumenter for å sette oppløsningen til 640 x 480 . Lag et bitmap bilde i minnet, og gi det de data som finnes i filen " image.png " lagret på harddisken din. Dette vil se ut som følgende : en
ALLEGRO_DISPLAY * display = al_create_display ( 640 , 480 ) ;
ALLEGRO_BITMAP * bmp = al_load_bitmap ( " image.png ");
5
Sett farge på displayet for å sladde og tegne ditt bilde på det ved en forskyvning av 50 piksler både horisontalt og vertikalt . Allegro bruker to skjermer , en for tegning og en for utskrift til skjermen . Vend dem til å se bildene, og vent i 10 sekunder før du lukker programmet . Funksjonene å gjøre ovenfor ser slik ut : en
al_clear_to_color ( al_map_rgb ( 0,0,0 ));
al_draw_bitmap ( bmp , 50 , 50 , 0 ) ;
< p > al_flip_display ();
al_rest ( 10,0 ) ;
6
Gratis minnet som brukes av bitmap og displayet for å hindre bortkastede ressurser . De siste linjene i koden din skal se slik ut : en
al_destroy_bitmap ( bmp ) ;
al_destroy_display ( display);
return 0 ;
}
7
Kompiler koden . Lag en PNG-bilde ved hjelp av grafikk program av valget og lagre det som " image.png " i samme katalog som kjørbart program . Kjøre programmet for å se grafikken fungerer på jobb .