Programmer lar deg få tilgang til datamaskinens minne . Du kan bruke dette minnet for å lagre data , endre data og laste inn data . Programmer allokere minne for få tilgang til minne fra operativsystemet . I programmeringsspråket C , må du tildele minne for datastrukturer opprettet under kjøring. For eksempel kan et program som benytter en todimensjonal graf lagre data i et 2D- matrise , hvis det ble avsatt først. Tildeling er et svært viktig skritt i å bruke datamaskinens minne riktig . Du trenger
C Integrated Development Environment (IDE ), for eksempel Eclipse CDT
C Compiler , som GCC
Vis flere instruksjoner
en
Load den C IDE ved å klikke på programmets ikon. Når den åpnes, velger du "Fil /Ny /Project" og velg "C Project" for å opprette en ny C-prosjekt . En tom kildekoden filen vises i teksteditoren delen av IDE .
2
Opprett en ny hovedfunksjon . Denne funksjonen er der programmet starter. Du vil plassere alle kildekoden fil i klammeparentesene av den viktigste funksjonen . Plasser følgende tekst øverst i kildekoden filen:
int main ( )
{ }
3
Erklærer et sett av heltall som bestemme størrelsen på den todimensjonale matrisen. Du trenger en variabel for bredde, lengde og areal . Skriv følgende utsagn inne den viktigste funksjonen : en
int width = 5;
int lengde = 5;
int areal = bredde * lengde;
4
Finn den størrelsen som trengs av en todimensjonal matrise gitt den beregnede området. For eksempel, hvis du skulle lage et rutenett av " røye " datatyper , ville du bruke " sizeof "-funksjonen som dette : en
int size = sizeof ( røye ) * området,
5
Erklærer en peker til en todimensjonal matrise og fordele de beregnede minne. Skriv følgende uttalelse å utføre dette : en
røye ** arrayPointer = calloc ( sizeof ( røye ) , størrelse);
6
Kjør programmet ved å trykke på den grønne " Play "-knappen ligger på den øverste raden med knapper . Programmet har ingen effekt .