The C + + programmeringsspråk kommer med et bibliotek med funksjoner som lar deg utføre mange grunnleggende programmering oppgaver med letthet. The Standard Malbibliotek (STL ) , som er bygget inn i C + + , gir Vector klassen, som kan brukes til å inneholde elementer i en sekvensiell matrise . Elementer er deretter åpnes ved hjelp av en iterator . Du kan ikke dra full nytte av en vektor uten først å forstå hvordan iteratorer fungerer. Iteratorer i utgangspunktet tilgang til elementer i containere og gir et grensesnitt for tilgang til og endre data . Du trenger
C + + Integrated Development Environment ( IDE ), for eksempel Eclipse CDT
C + + Compiler , slik GCC
Vis flere Instruksjoner
en
Load den C + + IDE ved å klikke på programmets ikon. Når den åpnes, velger du "Fil /Ny /Project" og velg " C + + Project" for å opprette en ny C + + prosjekt . En tom kildekoden filen vises i teksteditoren delen av IDE .
2
Erklærer " Vector " bibliotek for bruk i dette prosjektet. De " Iteratorer " vil bli inkludert automatisk med. Skriv inn følgende på toppen av kildekoden filen:
# include
bruker namespace std;
3
Erklærer en hoved funksjon ved å skrive følgende : en
int main ( )
{ }
4
Erklærer en ny vektor ved å skrive følgende i krøllete parentes til hovedfunksjonen : en
vector char characterVector ;
5
Legg noen elementer til vektor slik at du kan iterere over dem . Bruk følgende utsagn for å legge til elementer i
6
Lag en iterator for vektor . En iterator er ansvarlig for å holde orden på gjeldende sted i en vektor , og den kan brukes til å få tilgang til data som er lagret der. Å erklære en vektor , skrive følgende utsagn : en
vektor char :: iterator i;
7
Iterate gjennom vektor med iterator . Du kan stille inn iterator til begynnelsen av listen og begynne looping gjennom vektor på den måten. Skriv en " for loop" som dette : en
for (i = characterVector.begin (); i < characterVector.end (); i + + )
{ }
8
Print ut hvert element i vektor ved å plassere følgende print uttalelse i mellom klammeparenteser av " for loop : "
domstol << * jeg << endl ;
9
Kjør programmet ved å trykke på den grønne " Play "-knappen . Programmet sender følgende : en
en
b
c