C programmeringsspråk lar deg kontrollere program minne ved bruk av " malloc "-funksjonen . Denne funksjonen tildeler en bestemt størrelsen på minnet for programmet å bruke. Dette kan brukes til å lage data beholdere mens programmet kjøres. For eksempel anta at Programmet oppretter en tabell med data , men det nøyaktige antallet rader og kolonner er ikke kjent før programmet kjøres . Du kan lagre disse dataene i en to - dimensjonale ( 2D) matrise opprettet ved hjelp av " malloc "-funksjonen . En 2D matrise er en data container som er analog til en tabell med rader og kolonner . Du trenger
C Integrated Development Environment (IDE ), for eksempel Eclipse CDT
C Compiler
Vis flere instruksjoner
en
Load C IDE ved å klikke på programikonet . Når den åpnes, velger du "Fil " og deretter " New" og "Project ". Velg "C Project" for å opprette en ny C-prosjekt . En tom kildekoden filen vises i teksteditoren delen av IDE .
2
Erklærer en " hoved" -funksjonen, som er utgangspunktet for dette programmet . Skriv følgende på toppen av kildekoden filen:
int main ( )
{ }
3
Lag en todimensjonal matrise av skrive følgende i løpet av de krøllete parentes av den viktigste funksjonen : en
røye ** buffer;
4
tildele en mengde minne ved hjelp av " malloc "-funksjonen . Skriv følgende under uttalelse skrevet i forrige trinn : en
buffer = (char ** ) malloc ( 10),
5
Sett verdien av elementet ligger i " rad 0 , " "-kolonnen 0 " i matrisen . For eksempel , for å sette verdien av dette elementet til bokstaven " c ", skriver følgende under " malloc " funksjon samtale : en
buffer [ 0 ] [ 0 ] = ' c ';
6
Print verdien av elementet ligger på " rad 0 ", " kolonnen 0 " ved hjelp av en " printf " statement som:
printf ( "Tegn på indeksen 0,0 :% c" , buffer [ 0 ] [ 0 ] ) ;
7
Kjør programmet ved å trykke på den grønne " Play "-knappen som ligger i den øverste raden med knapper . Programmet resultatet ser slik ut : en
Character på indeksen 0,0 : c